Mennesker foran pc

Betaling til/fra utlandet

Skal du foreta en betaling til en utenlandsk konto, kan du selv gjøre det i Nettbank eller Nettbedrift.

NB! Nytt filformat for SEPA-betalinger (euro-betalinger) Les mer her

Nødvendige opplysninger for overføring til utlandet

  • Valutasort og beløp
  • Mottakers navn og adresse
  • Mottakers IBAN nummer (alle land i Europa pluss noen flere har det) For øvrige land bruk kontonummer
  • Mottakers bankforbindelse: Navn og adresse samt bankens Swift/BIC-kode
  • Betalingsdetaljer (f.eks. bookingnummer, fakturanummer)

Ved alle overføringer av valuta må det oppgis hva beløpet gjelder (varebetaling, skolepenger, arv, gave, kjøp av leilighet eller lignende)

Se oversikten over hvilke land som krever IBAN nummer.

Ved overføring til USA, Canada og Australia

Disse landene bruker koder som ett tillegg til Swift/Bic. Ved overføringer til USA, Canada, Australia og Sør-Afrika må det brukes bankkode.

  • USA (FedWire/ Routing number/ ABA/ Clearingnr): FW + 9 siffer.
  • Canada (Transit nr): CC + 9 siffer.
  • Australia: AU + 6 siffer.
  • Sør-Afrika: ZA + 6 siffer

VIKTIG! Nummeret registreres i felt for Bankkode med FW/CC/AU/ZA foran sifrene, for eksempel: FW123456789

Nødvendige opplysninger overføring fra utlandet

  • Ditt fulle navn
  • IBAN og Swift kode.

SWIFT kode til Fana Sparebank er: DNBANOKK. Alle våre betalinger fra utlandet går via DNB, så oppgi DNB som bankens navn dersom det er nødvendig.

Bruk IBAN kalkulatoren eller finn ditt IBAN nummer på kontoutskriften. Vær oppmerksom på at hver konto har ett unikt IBAN-nummer. Med disse opplysningene skal betaleren ha tilstrekkelig med informasjon for å overføre til deg.

Valutasjekk

Vi tar ikke lenger imot valutasjekker. I den forbindelse er det utarbeidet et informasjonsskriv for bruk ved elektronisk overførsel som kan sendes til sjekkutsteder. Før du sender skjemaet, må du fylle ut den informasjonen som gjelder for deg (Beneficiary name and address og IBAN). Skjemaet finner du her

Dersom du har spørsmål send oss gjerne en epost [email protected] eller ta kontakt med vårt kundesenter på telefon 03411.

Andre tjenetser
GAVESJEKK / BANKREMISSE
Gavesjekk/Bankremisse40,-
Omslag til gavesjekk/bankremisse10,-
SALG AV VALUTA
Uttak av valuta i minibank for egne kunder30,-
Uttak av valuta i minibank for andre bankers kunder50,-
Kontoret i Lagunen har ingen valuta.
BANKBOKS
Pris fra220,-
KONTOUTSKRIFT, BILAG M.M.
Standard kontoutskrift0,-
Ekstra kopi inntil 6 mnd50,-
Over 6 mnd gammel pr.mnd.Individuelt
MYNTTELLING / VEKSLING
Mynttelling egne kunder0,-
Vekslingsgebyr myntruller, egne kunder (pr.rull)3,-
Vekslingsgebyr myntruller, andre kunder (pr.rull)8,-
Betalingstjenester Utland
PAPIRBASERT OVERFØRSEL TIL UTLANDET
Ordinær overførsel250,-
Hasteoverførsel500,-
Telefaks/E-post bekreftelse innland/utland150,-
HASTEOVERFØRSEL UTLAND
Uansett beløp500,-
Telefaks/E-post bekreftelse innland/utland150,-
NETTBEDRIFT UTLAND
Betaling i Euro til land i Europa40,-
Ordinær betaling65,-
Hasteutbetaling utland350,-
ORDINÆR OVERFØRSEL FRA UTLAND
EU-betaling20,-
Beløp mindre enn NOK 5.000,- eller motverdi i utenlandsk valuta50,-
Beløp større enn NOK 5.000,- eller motverdi i utenlandsk valuta100,-

Utenlandsbetaling

  • Hvor lang tid tar overføringen?

    En ordinær overføring til utlandet tar ca. en uke. Dette skyldes internasjonale valuteringsregler. Valuta 2 dager mellom oss og utenlandsk bank og en til to dager mellom bank og kunde. Lørdag og søndag, samt helligdager er ikke valutadager.
    Overføringer til ”eksotiske land” kan ta lengre tid enn en uke.

    En hastemelding tar ca 1 til 3 dager. Pris kr.500,-. For øvrige priser utland, se under andre tjenester i prisliste.

  • Hvor langt er kontonummeret til en utenlands konto?

    Se oversikten over land som krever IBAN lenger oppe på denne siden.

  • Hvilken valutasort bør jeg velge?

    Dersom du har en faktura må den betales i den valutaen den er fakturert med.

    Ellers er hovedregelen at man velger mottakerlandets valutasort. Ved overføring i Europa bør det velges EURO.