Vipps Faktura

Vipps Faktura

Raskere og enklere med Vipps Faktura.

Med Vipps Faktura kan kundene dine betale faktura når og hvor de vil. Du får kjappere innbetalinger og bedre likviditet. Si JA til noe som er raskere, enklere og mer lønnsomt for din bedrift.

Bestill Vipps Faktura

Enklere for kundene dine med Vipps Faktura

Med Vipps Faktura kan kundene dine motta og betale faktura i Vipps. Du trenger ikke å tenke på KID-nummer og får varsling når det kommer faktura og på forfallsdato.  

Vipps_logo.jpg

Vipps for bedrift
Bedrift, lag og foreninger Ingen etableringsgebyr eller abonnementspris. Du betaler kun for bruk av Vipps:
Årlig Vipps-omsetning i kroner
0 - 50.0002,5%
50.001 - 100.0002,0%
100.001 og oppover1,5%
Veldedige organisasjoner
Er du godkjent av Innsamlingskontrollen eller medlem i Innsamlingsrådet får du automatisk vår beste pris. Fra første krone gjelder da 1,5 % av årlig omsetning.
Vipps Faktura
Vipps Faktura koster 5 kroner per faktura + 0,65 % av fakturabeløpet. Makspris er 49 kroner uavhengig av størrelsen på beløpet du ønsker å fakturere. Om kunden din ikke betaler, koster det deg ingenting.

Vipps

  • Hvordan komme i gang med appen?

    1. Last ned appen Vipps Bedrift.

    2. Logg på med e-post knyttet til Vipps.

    3. Lag passord og logg inn.

  • Må jeg ha appen for å motta betaling?

    Nei, men velger du å laste den ned, får du god oversikt over alle betalinger og tilgang til nyttige funksjoner

  • Hvilke funksjoner finnes i appen?

    Aktiver plassering
    Hvis kunden står rett foran deg, kommer din bedrift øverst i søkefeltet i kundens app.

    Få oversikt
    Søk på innbetalinger etter dato, beløp eller avsender. Se innbetalinger i sanntid.

    Be om penger
    Har du bedriftsappen, kan du be kundene dine om penger ved å taste inn kundens telefonnummer.

    Bestill rapporter
    I appen kan du få tilsend rapporter etter eget ønske umiddelbart.

  • Hvordan logger jeg på appen første gang?

    Tast inn den e-posten som er knyttet til din Vipps-profil. Deretter blir du spurt om å lage et passord.

  • Hvordan betaler man med Vipps?

    Istedenfor å vippse til telefonnummer, som man gjør til privatpersoner, vippser man til bedriftens unike Vipps-nummer.

  • Hvordan vet jeg kunden har betalt?

    Kunden får kvittering på sin Vipps-app som fremvises.

  • Hvor lang tid vil det ta før pengene er på konto?

    Pengene vil komme på din konto dagen etter at betalingen har funnet sted.

  • Hvordan får jeg oversikt over innbetalinger?

    Innlogget på vipps.no får du:

    - Live oversikt over innbetalinger og transaksjonsstatuser
    - Rapporter på salg, oppgjør og omkostninger
    - Oppgjørsinformasjon
    - Informasjon om dine salgssteder
    - Informasjon om bedriften og brukere med tilganger
    - Egen utviklerside for integrasjon mot Vipps

    Du logger deg inn øverst til høyre.

    Du vil i tillegg inntil videre også få tilsendt salgsrapporter på e-post ukentlig.

    Du kan også last ned appen Vipps Bedrift. Her kan du bestille rapporter for perioder du selv ønsker.

  • Tilfredsstiller Vipps krav til bokføring?

    Vipps-rapporten du får tilsendt er tilstrekkelig dokumentasjon for selve betalingstransaksjonen, men bedrifter som er bokføringspliktige må selv sørge for å registrere og dokumentere sitt salg etter gjeldende regler, herunder bokføringsregelverket.

    Vipps erstatter ikke bedriftens kasseapparat. En betaling med Vipps skal behandles som et kontantsalg i bedriftens kasseapparat, eller annet system for dokumentasjon av kontantsalg.

  • Kan vi bruke Vipps til å kreve inn kontigenter?

    Ja, det går helt fint.

    For å ha god oversikt over hvilke medlemmer som betaler anbefaler vi at dere Ber om penger via bedriftsappen Vipps Bedrift.

    Da kan man sende forespørsel som inneholder en melding som for eksempel medlemsnummer.

    Da får du medlemsnummer knyttet til innbetalt kontigent i salgsrapportene.

    Du kan få tilsendt rapporter etter eget ønske i bedriftsappen.

  • Kan jeg få innbetalinger fra Vipps på fil?

    Nei, foreløpig er det ikke mulig med innbetaling på fil.

  • Kan man ha flere Vipps-avtaler?

    Det kan bare være en Vipps-avtale per organisasjonsnummer. Vipps-avtalen kan imidlertid ha ubegrenset antall salgssteder. Flere salgssteder melder du enkelt inn her.

  • Kan jeg knytte flere salgssteder til min Vipps-profil?

    Ja, det er en fin måte å holde orden i butikken på. Flere salgssteder melder du enkelt inn her.

  • Hvordan får jeg tilsendt rapporter for omsetning via Vipps?

    Du vil få tilsendt rapporter automatisk via mail 1 gang i uken. Ønsker du å endre dette til daglig eller månedlig så kan du kontakte Vipps support.

    Husk at du også kan laste ned bedriftsappen Vipps Bedrift, og hente rapporter når som helst for perioder du selv velger.

  • Vipps-profilen min er deaktivert

    Om din Vipps-profil er deaktivert, kan det hende at du ikke har signert Vipps-avtalen tidsnok.

    Send kodeord NY til 04800 og vi sender deg en ny avtale på e-post.

    Om dette ikke er tilfelle, må du kontakte Vipps support.

  • Hvordan finner jeg salgs-og oppgjørsrapporter, samt omsetning på Vipps?

    Dette finner du ved å logge deg inn øverst til høyre.

    Husk at du også kan laste ned appen Vipps Bedrift som også gir deg oversikt over salg, oppgjør og omsetning.

  • Hvordan vet jeg at kunden har betalt?

    Her har du tre muligheter:

    - Kunden kan fremvise en kvittering i sin personlige Vipps-app straks etter betaling
    - Logg deg inn øverst til høyre. Her finner du live oversikt over innbetalinger og transaksjonsstatuser
    - Last ned appen Vipps Bedrift som også gir deg live oversikt over innbetalinger og transaksjonsstatuser

  • Hvordan får jeg oversikt over alle innbetalinger?

    Live oversikt over innbetalinger og transaksjonsstatuser finner du ved å logge deg inn øverst til høyre eller ved å laste ned appen Vipps Bedrift.

  • Omkostninger

    Du vil i begynnelsen av hver måned motta en rapport på e-post som viser dine totale omkostninger fra forrige måned fordelt på salgssteder. (Kostnader tilhørende hver enkelt innbetaling finner du på dine løpende salgsrapporter).

  • Hvordan fungerer Vipps utsjekk?

    Synes du det er vanskelig å kontrollere kvitteringen på Vipps?

    Når du aktiverer utsjekk, vil det komme opp en blå knapp på kundens telefon som det står "Sjekk ut varen" på. Når du trykker på denne, fullføres betalingen.

    På den måten får du full kontroll. Send kodeord UTSJEKK til 04800 for å aktivere.

  • Hvordan bestiller jeg Vipps utsjekk?

    Send kodeord UTSJEKK til 04800.

  • Hva bør jeg passe på ved bruk av Vipps utsjekk?

    Husk å trykke på "Sjekk ut varen", ellers får du ikke pengene dine.

  • Må kunden aktivere noe på sin Vipps-profil hvis jeg har Vipps utsjekk?

    Nei, kunden behøver ikke foreta seg noe på sin Vipps-profil. Det eneste som skjer er at kunden vil se en knapp med utsjekk på sin mobil, men kun hvis du har aktivert utsjekkfunksjonen.

    Det er viktig at kunden som skal betale har nyeste versjon av Vipps.

  • Jeg har glemt å trykke utsjekk. Hva gjør jeg nå?

    Om du har glemt å trykke utsjekk, vil det være fortsatt, i en periode, være mulig å fullføre betalingene i Vipps Bedrift-appen, etter at handelen er gjort.

  • Jeg har bestilt utsjekk, men det kommer ikke opp noe på kundens telefon?

    Det kan hende at kunden din ikke har oppdatert Vipps-appen på en stund.

    Om den oppdateres til seneste versjon, vil utsjekkfunksjonaliteten være tilgjengelig.

Vipps Faktura

  • Hva er Vipps Faktura?

    Vipps Faktura er en enkel løsning for bedrifter som vil sende faktura til kundene sine rett i Vipps. Markedets enkleste og raskeste måte å betale fakturaer på.

    Vipps, så var fakturering enkelt!

  • Hva koster Vipps Faktura?

    Vipps Faktura koster 5 kroner per faktura + 0,65 % av fakturabeløpet. Makspris er 49 kroner, uavhengig av størrelsen på beløpet du ønsker å fakturere. Om kunden din ikke betaler, koster det deg ingenting. «No cure, No pay».

    Som privatkunde koster det ingenting å bruke Vipps Faktura.

  • Er det sikkert å betale med Vipps Faktura?

    Ja, Vipps oppdateres fortløpende, og betalingen registreres samme dag. Personvern ivaretas til enhver tid.

  • Kan man endre Vipps Faktura?

    Nei, det er ikke mulig å endre forfallsdato eller beløp i Vipps Faktura.

  • Er det et øvre tak på antall fakturaer eller hvor stort beløpet kan være?

    Grensen for beløp er knyttet til Vipps-brukerens totale årlige beløpsgrense på 250.000 kroner i året.

  • Vil Vipps Faktura "spise" av gjeldende beløpsgrenser som er i Vipps i dag, eller vil det være egne grenser for faktura?

    Ja, det vil "spise" av den totale, årlige beløpsgrensen på 250.000 kroner.

  • Blir Vipps fakturaen liggende til forfallsdato?

    Kunden din kan velge å betale fakturaen enten direkte når den mottas, eller å la den bli liggende til forfallsdato. Forfall på faktura vises tydelig i Vipps appen, og kunden får en varsling på forfallsdato.

  • Hvor lenge vises fakturaen i Vipps?

    Vipps sletter ikke fakturaen. Slik får kunden din alle regninger samlet på ett sted, i Vipps-appen.

    Kunden din kan slette fakturaen selv.

  • Kan man se fakturahistorikken i Vipps appen?

    Ja, kunden din får full oversikt og historikk over alle fakturaer som er betalt.

    Tenk, så fint å slippe hauger med papir.

  • Hvor ofte og hvor mange påminnelser vil bli sendt ut?

    Det sendes ut en påminnelse på forfallsdato.

  • Når får bedriften oppgjør?

    Dagen etter at fakturaen er betalt, er oppgjøret på kontoen din.

  • Hvilke rapporter får vi?

    Daglige avstemmingsrapporter i OCR-format.

  • Blir purringer også sendt som Vipps Faktura?


    Nei, purringen blir sendt per post. Før dette vil kunden din få en hyggelig melding med betalingspåminnelse på forfallsdato dersom man ikke har betalt.

    Kunden din kan betale fakturaen i Vipps inntil tre dager etter forfall, så det blir litt enklere å slippe purregebyret.

  • Hvilke økonomisystem vil Vipps Faktura være integrert med?

    Vipps Faktura kan integreres med alle økonomisystemer

    Liste over samarbeidspartnere