VippsGO

VippsGO

Flytt butikken inn i appen med VippsGO.

VippsGO er en helt ny løsning fra Vipps, som er skreddersydd for små butikker, og for lag og foreninger som har en kiosk eller et utsalgssted. Nå kan kunden bestille og betale før de kommer til kassa. Vi snakker om en butikk, rett på mobilen. Netthandel i sin aller, aller enkleste form.

VippsGO gir deg muligheten til å sette opp en liten butikk, inne i Vipps-appen. Og det er superenkelt. Det tar ca. 30 minutter, og Vipps har du satt opp din butikk. Da kan kundene forhåndsbestille fra Vipps appen, og gå i kassen for å hente varene. Ferdig betalt.

VippsGO. Enkelt for deg. Enkelt for kunden.

 

Jeg har Vipps Bedrift fra før og ønsker VippsGO.

Bestill VippsGO her

 

Jeg har ikke Vipps Bedrift fra før, men ønsker VippsGO.

Bestill Vipps Bedrift og VippsGO her

 

VippsGO kommer i to ulike løsninger:

Når du bestiller VippsGo får du valget mellom to ulike løsninger

1. VippsGO: Kun meny:

Velger du denne løsningen, vil kundene dine komme rett inn på menyen du har laget på forhånd når de søker deg opp i Vipps.

Tettere på kunden kommer du ikke. Du legger inn de varene eller produktene du selger, og kunden får full oversikt med en gang de åpner Vipps-profilen din. Da kan de enkelt huke av det de vil kjøpe, og betale med en gang. Så er alt klart når de kommer og henter varene sine. Velger du denne løsningen, vil du ikke lenger kunne ta imot valgfritt beløp fra kundene dine. Ønsker du den muligheten, velger du «Valgfritt beløp og meny». 

2. VippsGO: Valgfritt beløp og meny:

Velger du denne løsningen, vil kundene dinebåde kunne sende deg valgfrie beløp, eller gå inn på menyen du har laget på forhånd. Dermed står du friere til å selge varer uten fast pris, eller samle inn penger om du har behov for det.

Denne løsningen kan være nyttig for lag, foreninger og en del andre som ikke bare driver med salg fra en meny.

Vipps_logo.jpg

Priser for VippsGO

Når du bestiller VippsGO kan du velge mellom to ulike prismodeller. Har du omsetning under 100.000 i året, vil det lønne seg for deg å velge alternativ 1. Dersom du tror du vil selge for mer enn 100.000 anbefaler vi alternativ 2.

  • Prisalternativ 1:2,25% av omsetning + 39 kr per måned. Vi rabatterer 100 % av månedsprisen ut 2017, slik atdenne utgår i inneværende år.
  • Prisalternativ 2:1,75% av omsetning + 149 kr per måned. Vi rabatterer 100 kroner av månedsprisen ut 2017, slik atmånedsprisen reduseres til 49 kr per måned i inneværende år.
  • Akkumulert månedspris for 2017 vil trekkes fraførste oppgjør for året 2018, evt etterfaktureres dersom bedriften ikke har oppgjør som dekker månedspris. 

Vipps

  • Hvordan komme i gang med appen?

    1. Last ned appen Vipps Bedrift.

    2. Logg på med e-post knyttet til Vipps.

    3. Lag passord og logg inn.

  • Må jeg ha appen for å motta betaling?

    Nei, men velger du å laste den ned, får du god oversikt over alle betalinger og tilgang til nyttige funksjoner

  • Hvilke funksjoner finnes i appen?

    Aktiver plassering
    Hvis kunden står rett foran deg, kommer din bedrift øverst i søkefeltet i kundens app.

    Få oversikt
    Søk på innbetalinger etter dato, beløp eller avsender. Se innbetalinger i sanntid.

    Be om penger
    Har du bedriftsappen, kan du be kundene dine om penger ved å taste inn kundens telefonnummer.

    Bestill rapporter
    I appen kan du få tilsend rapporter etter eget ønske umiddelbart.

  • Hvordan logger jeg på appen første gang?

    Tast inn den e-posten som er knyttet til din Vipps-profil. Deretter blir du spurt om å lage et passord.

  • Hvordan betaler man med Vipps?

    Istedenfor å vippse til telefonnummer, som man gjør til privatpersoner, vippser man til bedriftens unike Vipps-nummer.

  • Hvordan vet jeg kunden har betalt?

    Kunden får kvittering på sin Vipps-app som fremvises.

  • Hvor lang tid vil det ta før pengene er på konto?

    Pengene vil komme på din konto dagen etter at betalingen har funnet sted.

  • Hvordan får jeg oversikt over innbetalinger?

    Innlogget på vipps.no får du:

    - Live oversikt over innbetalinger og transaksjonsstatuser
    - Rapporter på salg, oppgjør og omkostninger
    - Oppgjørsinformasjon
    - Informasjon om dine salgssteder
    - Informasjon om bedriften og brukere med tilganger
    - Egen utviklerside for integrasjon mot Vipps

    Du logger deg inn øverst til høyre.

    Du vil i tillegg inntil videre også få tilsendt salgsrapporter på e-post ukentlig.

    Du kan også last ned appen Vipps Bedrift. Her kan du bestille rapporter for perioder du selv ønsker.

  • Tilfredsstiller Vipps krav til bokføring?

    Vipps-rapporten du får tilsendt er tilstrekkelig dokumentasjon for selve betalingstransaksjonen, men bedrifter som er bokføringspliktige må selv sørge for å registrere og dokumentere sitt salg etter gjeldende regler, herunder bokføringsregelverket.

    Vipps erstatter ikke bedriftens kasseapparat. En betaling med Vipps skal behandles som et kontantsalg i bedriftens kasseapparat, eller annet system for dokumentasjon av kontantsalg.

  • Kan vi bruke Vipps til å kreve inn kontigenter?

    Ja, det går helt fint.

    For å ha god oversikt over hvilke medlemmer som betaler anbefaler vi at dere Ber om penger via bedriftsappen Vipps Bedrift.

    Da kan man sende forespørsel som inneholder en melding som for eksempel medlemsnummer.

    Da får du medlemsnummer knyttet til innbetalt kontigent i salgsrapportene.

    Du kan få tilsendt rapporter etter eget ønske i bedriftsappen.

  • Kan jeg få innbetalinger fra Vipps på fil?

    Nei, foreløpig er det ikke mulig med innbetaling på fil.

  • Kan man ha flere Vipps-avtaler?

    Det kan bare være en Vipps-avtale per organisasjonsnummer. Vipps-avtalen kan imidlertid ha ubegrenset antall salgssteder. Flere salgssteder melder du enkelt inn her.

  • Kan jeg knytte flere salgssteder til min Vipps-profil?

    Ja, det er en fin måte å holde orden i butikken på. Flere salgssteder melder du enkelt inn her.

  • Hvordan får jeg tilsendt rapporter for omsetning via Vipps?

    Du vil få tilsendt rapporter automatisk via mail 1 gang i uken. Ønsker du å endre dette til daglig eller månedlig så kan du kontakte Vipps support.

    Husk at du også kan laste ned bedriftsappen Vipps Bedrift, og hente rapporter når som helst for perioder du selv velger.

  • Vipps-profilen min er deaktivert

    Om din Vipps-profil er deaktivert, kan det hende at du ikke har signert Vipps-avtalen tidsnok.

    Send kodeord NY til 04800 og vi sender deg en ny avtale på e-post.

    Om dette ikke er tilfelle, må du kontakte Vipps support.

  • Hvordan finner jeg salgs-og oppgjørsrapporter, samt omsetning på Vipps?

    Dette finner du ved å logge deg inn øverst til høyre.

    Husk at du også kan laste ned appen Vipps Bedrift som også gir deg oversikt over salg, oppgjør og omsetning.

  • Hvordan vet jeg at kunden har betalt?

    Her har du tre muligheter:

    - Kunden kan fremvise en kvittering i sin personlige Vipps-app straks etter betaling
    - Logg deg inn øverst til høyre. Her finner du live oversikt over innbetalinger og transaksjonsstatuser
    - Last ned appen Vipps Bedrift som også gir deg live oversikt over innbetalinger og transaksjonsstatuser

  • Hvordan får jeg oversikt over alle innbetalinger?

    Live oversikt over innbetalinger og transaksjonsstatuser finner du ved å logge deg inn øverst til høyre eller ved å laste ned appen Vipps Bedrift.

  • Omkostninger

    Du vil i begynnelsen av hver måned motta en rapport på e-post som viser dine totale omkostninger fra forrige måned fordelt på salgssteder. (Kostnader tilhørende hver enkelt innbetaling finner du på dine løpende salgsrapporter).

  • Hvordan fungerer Vipps utsjekk?

    Synes du det er vanskelig å kontrollere kvitteringen på Vipps?

    Når du aktiverer utsjekk, vil det komme opp en blå knapp på kundens telefon som det står "Sjekk ut varen" på. Når du trykker på denne, fullføres betalingen.

    På den måten får du full kontroll. Send kodeord UTSJEKK til 04800 for å aktivere.

  • Hvordan bestiller jeg Vipps utsjekk?

    Send kodeord UTSJEKK til 04800.

  • Hva bør jeg passe på ved bruk av Vipps utsjekk?

    Husk å trykke på "Sjekk ut varen", ellers får du ikke pengene dine.

  • Må kunden aktivere noe på sin Vipps-profil hvis jeg har Vipps utsjekk?

    Nei, kunden behøver ikke foreta seg noe på sin Vipps-profil. Det eneste som skjer er at kunden vil se en knapp med utsjekk på sin mobil, men kun hvis du har aktivert utsjekkfunksjonen.

    Det er viktig at kunden som skal betale har nyeste versjon av Vipps.

  • Jeg har glemt å trykke utsjekk. Hva gjør jeg nå?

    Om du har glemt å trykke utsjekk, vil det være fortsatt, i en periode, være mulig å fullføre betalingene i Vipps Bedrift-appen, etter at handelen er gjort.

  • Jeg har bestilt utsjekk, men det kommer ikke opp noe på kundens telefon?

    Det kan hende at kunden din ikke har oppdatert Vipps-appen på en stund.

    Om den oppdateres til seneste versjon, vil utsjekkfunksjonaliteten være tilgjengelig.