VippsPortalen

VippsPortalen

Enklere og bedre oversikt med VippsPortalen.

VippsPortalen er en løsning der du får samlet alle transaksjoner, salgssteder og rapporter på ett sted. Du får blant annet «live» oversikt over innbetalinger og transaksjonsstatuser.

Du får oversikt over:

  • Innbetalinger og transaksjonsstatus
  • Rapporter på salg, oppgjør og omkostninger
  • Oversikt over dine salgssteder
  • Informasjon om bedriften din og brukere med tilgang
  • Egen utviklet side for integrasjon med Vipps

Du logger enkelt inn med bankID eller bankID på mobil. Logg inn på Vipps portalen her.

Vipps_logo.jpg

Vipps for bedrift
Bedrift, lag og foreninger Ingen etableringsgebyr eller abonnementspris. Du betaler kun for bruk av Vipps:
Årlig Vipps-omsetning i kroner
0 - 50.0002,5%
50.001 - 100.0002,0%
100.001 og oppover1,5%
Veldedige organisasjoner
Er du godkjent av Innsamlingskontrollen eller medlem i Innsamlingsrådet får du automatisk vår beste pris. Fra første krone gjelder da 1,5 % av årlig omsetning.

Vipps

  • Hvordan komme i gang med appen?

    1. Last ned appen Vipps Bedrift.

    2. Logg på med e-post knyttet til Vipps.

    3. Lag passord og logg inn.

  • Må jeg ha appen for å motta betaling?

    Nei, men velger du å laste den ned, får du god oversikt over alle betalinger og tilgang til nyttige funksjoner

  • Hvilke funksjoner finnes i appen?

    Aktiver plassering
    Hvis kunden står rett foran deg, kommer din bedrift øverst i søkefeltet i kundens app.

    Få oversikt
    Søk på innbetalinger etter dato, beløp eller avsender. Se innbetalinger i sanntid.

    Be om penger
    Har du bedriftsappen, kan du be kundene dine om penger ved å taste inn kundens telefonnummer.

    Bestill rapporter
    I appen kan du få tilsend rapporter etter eget ønske umiddelbart.

  • Hvordan logger jeg på appen første gang?

    Tast inn den e-posten som er knyttet til din Vipps-profil. Deretter blir du spurt om å lage et passord.

  • Hvordan betaler man med Vipps?

    Istedenfor å vippse til telefonnummer, som man gjør til privatpersoner, vippser man til bedriftens unike Vipps-nummer.

  • Hvordan vet jeg kunden har betalt?

    Kunden får kvittering på sin Vipps-app som fremvises.

  • Hvor lang tid vil det ta før pengene er på konto?

    Pengene vil komme på din konto dagen etter at betalingen har funnet sted.

  • Hvordan får jeg oversikt over innbetalinger?

    Innlogget på vipps.no får du:

    - Live oversikt over innbetalinger og transaksjonsstatuser
    - Rapporter på salg, oppgjør og omkostninger
    - Oppgjørsinformasjon
    - Informasjon om dine salgssteder
    - Informasjon om bedriften og brukere med tilganger
    - Egen utviklerside for integrasjon mot Vipps

    Du logger deg inn øverst til høyre.

    Du vil i tillegg inntil videre også få tilsendt salgsrapporter på e-post ukentlig.

    Du kan også last ned appen Vipps Bedrift. Her kan du bestille rapporter for perioder du selv ønsker.

  • Tilfredsstiller Vipps krav til bokføring?

    Vipps-rapporten du får tilsendt er tilstrekkelig dokumentasjon for selve betalingstransaksjonen, men bedrifter som er bokføringspliktige må selv sørge for å registrere og dokumentere sitt salg etter gjeldende regler, herunder bokføringsregelverket.

    Vipps erstatter ikke bedriftens kasseapparat. En betaling med Vipps skal behandles som et kontantsalg i bedriftens kasseapparat, eller annet system for dokumentasjon av kontantsalg.

  • Kan vi bruke Vipps til å kreve inn kontigenter?

    Ja, det går helt fint.

    For å ha god oversikt over hvilke medlemmer som betaler anbefaler vi at dere Ber om penger via bedriftsappen Vipps Bedrift.

    Da kan man sende forespørsel som inneholder en melding som for eksempel medlemsnummer.

    Da får du medlemsnummer knyttet til innbetalt kontigent i salgsrapportene.

    Du kan få tilsendt rapporter etter eget ønske i bedriftsappen.

  • Kan jeg få innbetalinger fra Vipps på fil?

    Nei, foreløpig er det ikke mulig med innbetaling på fil.

  • Kan man ha flere Vipps-avtaler?

    Det kan bare være en Vipps-avtale per organisasjonsnummer. Vipps-avtalen kan imidlertid ha ubegrenset antall salgssteder. Flere salgssteder melder du enkelt inn her.

  • Kan jeg knytte flere salgssteder til min Vipps-profil?

    Ja, det er en fin måte å holde orden i butikken på. Flere salgssteder melder du enkelt inn her.

  • Hvordan får jeg tilsendt rapporter for omsetning via Vipps?

    Du vil få tilsendt rapporter automatisk via mail 1 gang i uken. Ønsker du å endre dette til daglig eller månedlig så kan du kontakte Vipps support.

    Husk at du også kan laste ned bedriftsappen Vipps Bedrift, og hente rapporter når som helst for perioder du selv velger.

  • Vipps-profilen min er deaktivert

    Om din Vipps-profil er deaktivert, kan det hende at du ikke har signert Vipps-avtalen tidsnok.

    Send kodeord NY til 04800 og vi sender deg en ny avtale på e-post.

    Om dette ikke er tilfelle, må du kontakte Vipps support.

  • Hvordan finner jeg salgs-og oppgjørsrapporter, samt omsetning på Vipps?

    Dette finner du ved å logge deg inn øverst til høyre.

    Husk at du også kan laste ned appen Vipps Bedrift som også gir deg oversikt over salg, oppgjør og omsetning.

  • Hvordan vet jeg at kunden har betalt?

    Her har du tre muligheter:

    - Kunden kan fremvise en kvittering i sin personlige Vipps-app straks etter betaling
    - Logg deg inn øverst til høyre. Her finner du live oversikt over innbetalinger og transaksjonsstatuser
    - Last ned appen Vipps Bedrift som også gir deg live oversikt over innbetalinger og transaksjonsstatuser

  • Hvordan får jeg oversikt over alle innbetalinger?

    Live oversikt over innbetalinger og transaksjonsstatuser finner du ved å logge deg inn øverst til høyre eller ved å laste ned appen Vipps Bedrift.

  • Omkostninger

    Du vil i begynnelsen av hver måned motta en rapport på e-post som viser dine totale omkostninger fra forrige måned fordelt på salgssteder. (Kostnader tilhørende hver enkelt innbetaling finner du på dine løpende salgsrapporter).

  • Hvordan fungerer Vipps utsjekk?

    Synes du det er vanskelig å kontrollere kvitteringen på Vipps?

    Når du aktiverer utsjekk, vil det komme opp en blå knapp på kundens telefon som det står "Sjekk ut varen" på. Når du trykker på denne, fullføres betalingen.

    På den måten får du full kontroll. Send kodeord UTSJEKK til 04800 for å aktivere.

  • Hvordan bestiller jeg Vipps utsjekk?

    Send kodeord UTSJEKK til 04800.

  • Hva bør jeg passe på ved bruk av Vipps utsjekk?

    Husk å trykke på "Sjekk ut varen", ellers får du ikke pengene dine.

  • Må kunden aktivere noe på sin Vipps-profil hvis jeg har Vipps utsjekk?

    Nei, kunden behøver ikke foreta seg noe på sin Vipps-profil. Det eneste som skjer er at kunden vil se en knapp med utsjekk på sin mobil, men kun hvis du har aktivert utsjekkfunksjonen.

    Det er viktig at kunden som skal betale har nyeste versjon av Vipps.

  • Jeg har glemt å trykke utsjekk. Hva gjør jeg nå?

    Om du har glemt å trykke utsjekk, vil det være fortsatt, i en periode, være mulig å fullføre betalingene i Vipps Bedrift-appen, etter at handelen er gjort.

  • Jeg har bestilt utsjekk, men det kommer ikke opp noe på kundens telefon?

    Det kan hende at kunden din ikke har oppdatert Vipps-appen på en stund.

    Om den oppdateres til seneste versjon, vil utsjekkfunksjonaliteten være tilgjengelig.

VippsPortal

  • Hva får jeg tilgang til når jeg logger meg inn på vipps.no?

    Innlogget på vipps.no får du:

    Live oversikt over innbetalinger og transaksjonsstatuser
    Rapporter på salg, oppgjør og omkostninger
    Oppgjørsinformasjon
    Informasjon om dine salgssteder
    Informasjon om bedriften og brukere med tilganger
    Egen utviklerside for integrasjon mot Vipps
    Trykk "Logg inn" i menyen for å logge inn på vipps.no

  • Hvem kan logge inn på vipps.no?

    Alle administratorer og brukere som er registrert på bedriften.

  • Hvordan logger jeg meg inn på vipps.no?

    Er du administrator eller bruker på vipps.no, benytter du din private bankID kodebrikke eller bankID på mobil fra DNB eller annen bank.

  • Hvordan legger jeg til flere brukere med mulighet for å logge inn?

    Her må Vipps-administrator i din bedrift kontakte oss Vipps support.

  • Hva er forskjellen på VippsPortalen og Vipps Bedrifts-appen?

    VippsPortalen har noen funksjoner som ikke finnes i Vipps Bedrift-appen:
    - Mulighet for å sjekke salg, oppgjør, omkostninger med mer hvis du tar betalt med Vipps på dine nettsider, i din app eller i din butikk
    - Mulighet for å eksportere csv- og xml-filer i tillegg til excel- og pdf-filer (appen gir kun tilgang til excel og pdf)
    - Informasjon om aktive/inaktive brukere
    - Informasjon om «innstillinger» på alle salgsstedene som for eksempel oppgjørskonto og produkttype
    - Egen utviklerside for integrasjon mot vipps.no

    Hvilke funksjoner er unike for Vipps Bedrift-appen?
    - Aktivere lokasjon/plassering for salgsstedet ditt
    - Be om penger
    - Utføre utsjekk på transaksjoner

  • Jeg ser fortsatt salgssteder som jeg har slettet?

    Dette er gjort for at du fortsatt skal ha tilgang til historikken på disse.