BankID

BankID

BankID er din elektroniske legitimasjon som du kan bruke til sikker identifisering og signering på nett.

I den fysiske verden identifiserer du deg med pass, førerkort eller bankkort. I den elektroniske verden kan du bruke din BankID for å bekrefte hvem du er, og du kan bruke din BankID til å signere dokumenter og meldinger elektronisk.

Signering og identifisering

Signering benyttes når du bruker BankID til å lage en personlig elektronisk signatur, for eksempel når du inngår en avtale med et BankID-brukersted. Du slipper å møte opp personlig for å endre adresse hos Posten, gi bud på bolig, signere lånedokumenter, tinglysning av dokumenter m.m. En elektronisk signatur med BankID er like bindende som en håndskrevet signatur på papir. Identifisering benyttes når du bruker BankID som elektronisk legitimasjon, for eksempel når du logger deg på nettbank eller et annet BankID-brukersted.

Hvordan får du BankID?

BankID bestiller du selv i Nettbanken.

For å kunne opprette BankID må du være over 18 år og ha en elektronisk kodebrikke fra banken (GO3). Det er et krav fra myndighetene at man må være legitimert med pass før man kan få utstedt BankID. Har du ikke registrert dette hos oss vil du ikke få mulighet til å bestille tjenesten. Du må derfor av juridiske og sikkerhetsmessige årsaker komme innom et av våre avdelingskontor med pass, slik at vi kan få registrert dette.

Hvor kan jeg bruke BankID?

Her er noen av brukersteder du kan benytte BankID

  • Innlogging i nettbanken
  • Endring av adresse hos posten.no
  • Budgivning ved kjøp av eiendom
  • Innlogging på kommunale nettsider
  • eSignering av lånedokumenter
  • Altinn
  • NAV
  • Skatteetaten
  • Lånekassen

Her finner du oversikt over avtalevilkårene på BankID. Oversikt over lagrede dokumenter som er signert med BankID finner du på bankid.no

BankID

  • Min BankID utstedt av dere er sperret fordi jeg har tastet feil passord for mange ganger, hva gjør jeg?

    Da må du kontakte kundesenter og de vil hjelpe deg med å åpne opp blokkeringen.

  • Jeg får feilkode ved pålogging med BankID.

    BID-1118Kommunikasjons feil Løsning: Lukk nettleseren, start den på nytt og prøv pålogging igjen. Hvis dett ikke hjelper, anbefaler vi deg å slå av og på modemet/ trådløs ruter før du forsøker en ny pålogging.

    BID-500a Java feil

    Feilkoden kan også fremkomme dersom du har en eldre versjon av Java installert på din maskin.

    Løsning: Lukk nettleseren din (alle åpne nettsider og faner) og åpne den på nytt igjen. Gå til www.fanasparebank.no og forsøke en ny pålogging. Hvis ikke dette hjelper, anbefaler vi deg å undersøke om det finnes en nyere versjon av Java tilgjengelig for din maskin på java.com.

    BID-1439 Sperret

    Løsning: Du må da ta kontakt med kundesenteret enten på telefon, epost eller chat

BankID uten Java

  • Er BankID uten Java sikkert?

    BankID 2.0 uten Java er like sikker som andre BankID-løsninger. Ny løsning krever ikke nedlasting av Java eller annen tilleggsprogramvare.

    For egen sikkerhet er det viktig å alltid ha siste versjoner av programvare og nettlesere.

    Husk at BankID er en elektronisk og personlig ID som kan benyttes til å signere avtaler og identifisere seg med. Derfor deler man ikke BankID med andre.

  • Hvilke enheter og nettlesere støttes?

    BankID uten Java vil fungere på de fleste nyere datamaskiner og håndholdte enheter som har nettleser. Internet Explorer 8 og eldre er ikke støttet, heller ikke iOS 5 og 6.

  • Hvordan endrer jeg passord?

    Start en pålogging med BankID. Velg så "Endre passord" i menyen øverst til høyre.

  • Hvilke nettlesere støttes ikke

    BankID uten Java vil fungere på alle de vanligste nettleserne, men ikke nødvendigvis i de eldre versjonene.

    Internet Explorer 8 og eldre vil ikke fungere med BankID uten Java. Disse gamle nettleserne mangler støtte for moderne web-teknologi som løsningen bruker. Det er heller ikke anbefalt å bruke en så utdatert nettleser til finansielle tjenester med tanke på din egen sikkerhet. Du bør derfor oppgradere til en nyere Internet Explorer-versjon, eller bruke en annen nettleser. Alternativt kan du bruke BankID på mobil.

  • Må jeg gjøre noe for å ta i bruk BankID uten Java?

    Nei, du logger på som før, med fødselsnummer, engangskode fra kodebrikke og personlig passord. Alt som kreves er at du har en nettleser (ikke IE 8 og eldre) og internettforbindelse.

    En forutsetning for at du kan bruke Java-fri BankID, er at banken eller andre brukersteder har tilrettelagt nettsidene sine for den nye løsningen. Det vil ta noe tid før alle brukersteder har BankID uten Java.

Mobilbank

  • Må jeg aktivere mobilbanken før jeg kan bruke den?

    Ja. Du må fullføre aktiveringsprosessen før du kan ta den nye mobilbanken i bruk.

  • Hvordan aktivere jeg mobilbanken?

    Det er to muligheter. Enten BankID på mobil eller med brukernavn og passord som du bruker til alternativ pålogging i nettbanken.

  • Hva gjør jeg dersom jeg ikke har BankID på mobil eller alternativ pålogging?

    Du kan enten aktivere BankID på mobil eller så må du ta kontakt med vårt kundesenter slik at vi kan sende deg en nytt passord til nettbanken.

  • Jeg har ikke passord til alternativ pålogging, hva gjør jeg da?

    Ta kontakt med vårt kundesenter slik at vi kan sende deg et nytt.

  • Må jeg velge en 4 sifret kode?

    Du velger selv om du ønsker å ha kode eller ikke. Dersom du ikke har kode slipper du å taste kode hver gang du logger på. For å utføre betalinger, hente PIN kode etc må det alltid bekreftes med enten BankID på mobil eller brukernavn og passord du bruker til alternativ pålogging i nettbanken.

  • Hvordan bestiller jeg BankID på mobil hos dere?

    Da må du logge deg inn i nettbanken og velge BankID. Der følger du anvisningene videre for bestilling. Sjekk om din mobil støttes på https://www.bankid.no/Hjelp-og-nyttige-verktoy/Nyttige-verktoy/Test-din-mobil/

  • Koster det noe å laste ned appen?

    Nei. Mobilbanken er gratis i App Store og Google Play.

  • Hvem kan laste ned den nye mobilbanken?

    Alle som har en telefon som støtter app fra App Store og Google Play. Er du under 18 år må du ha nettbank avtale.

  • Hva gjør vi under 18 år?

    Dersom du har nettbank bruker du samme passord som du bruker til innlogging, Dersom ikke må du ta kontakt med oss.

BankID på mobil

  • Hvordan bestiller jeg BankID på mobil hos dere?

    Da må du logge deg inn i nettbanken og velge BankID. Der følger du anvisningene videre for bestilling.

  • Jeg får feilmelding når jeg bruker BankID på mobil.

    C161 – Feil i mobilnummer eller fødselsdato /Har ikke opprettet BankID på mobil.

    Løsning: Vennligst kontroller at du har tastet riktig mobilnr og fødselsdato og at du har aktivert BankID på mobil i nettbanken din.

    C325 – Feil/ ustabil tjeneste hos mobiloperatør

    Løsning: Prøv igjen senere.

    C302 -Timeout fra mobiloperatør

    Denne kommer dersom du er for sen med å trykke godkjenn på telefonen. Eller at tastelåsen ikke er opphevet. (gjelder enkelte telefontyper).

    Løsning: Opphev tastelåsen/skjermsparer. Prøv på nytt. Vedvarer feilen skal mobiloperatøren kontaktes

    C167 – Ditt BankID på mobil sertifikat er ugyldig..

    Denne inntreffer i tilfeller hvor et sertifikat er sperret eller avsluttet. Typisk når man har byttet abonnement hos mobiloperatør og sertifikat ligger igjen på gammel SIM. Eller at abonnement har endret seg hos mobiloperatør.

    Løsning: Vennligst logg deg inn i nettbanken med annen påloggingsmetode og bestill BankID på mobil på nytt.

    C307 – Sperret ID- PIN

    Din BankID på mobil er sperret som følge av at du har tastet feil ID-PIN mer enn 3 ganger.

    Løsning: Vennligst logg deg inn i nettbanken med annen påloggingsmetode og bestill BankID på mobil på nytt.