BankID på mobil

BankID på mobil

BankID på mobil er din elektroniske legitimasjon som du kan bruke til sikker identifisering.

Ordinær BankID brukes til innlogging og signering av avtaler på mange andre nettsteder enn i nettbanken. BankID på mobil kan ikke brukes når du skal signere avtaler og dokumenter på nett.

Forskjellen på BankID og BankID på mobil er at du slipper å ha med deg sikkerhetskodebrikken når du skal logge inn på Nettbanken, Mobilbanken eller handle/betale på nett.

Identifisering

Identifisering benyttes når du bruker BankID på mobil som elektronisk legitimasjon, for eksempel når du logger deg på nettbank eller et annet BankID på mobil-brukersted.

BankID på mobil bestiller du selv i Nettbanken.

For å kunne opprette BankID på mobil må du være over 18 år og ha en elektronisk kodebrikke fra banken (GO3). Det er et krav fra myndighetene at man må være legitimert med pass før man kan få utstedt BankID. Har du ikke registrert dette hos oss vil du ikke få mulighet til å bestille tjenesten. Du må derfor av juridiske og sikkerhetsmessige årsaker komme innom et av våre avdelingskontor med pass, slik at vi kan få registrert dette. Du må også ha en mobiltelefon og et abonnement som støtter BankID på mobil.

Du kan teste om din mobil er klar for BankID på mobil.

Kan jeg kaste kodebrikken ved opprettelse av BankID på mobil?

Nei, du trenger fremdeles kodebrikken til tjenester som:

  • Pålogging på Altinn og andre offentlige tjenester hvor BankID støttes
  • Betaling og godkjenning av regninger i mobilbank-appen vår.
  • Digital signering (ved signering av lånedokumenter på nett o.l.)
  • Viktig! Du trenger også kodebrikken hvis du har glemt passordet eller må gjenta aktiveringsprosedyren av ulike årsaker.

 

 

BankID på mobil

  • Hvordan bestiller jeg BankID på mobil hos dere?

    Da må du logge deg inn i nettbanken og velge BankID. Der følger du anvisningene videre for bestilling.

  • Jeg får feilmelding når jeg bruker BankID på mobil.

    C161 – Feil i mobilnummer eller fødselsdato /Har ikke opprettet BankID på mobil.

    Løsning: Vennligst kontroller at du har tastet riktig mobilnr og fødselsdato og at du har aktivert BankID på mobil i nettbanken din.

    C325 – Feil/ ustabil tjeneste hos mobiloperatør

    Løsning: Prøv igjen senere.

    C302 -Timeout fra mobiloperatør

    Denne kommer dersom du er for sen med å trykke godkjenn på telefonen. Eller at tastelåsen ikke er opphevet. (gjelder enkelte telefontyper).

    Løsning: Opphev tastelåsen/skjermsparer. Prøv på nytt. Vedvarer feilen skal mobiloperatøren kontaktes

    C167 – Ditt BankID på mobil sertifikat er ugyldig..

    Denne inntreffer i tilfeller hvor et sertifikat er sperret eller avsluttet. Typisk når man har byttet abonnement hos mobiloperatør og sertifikat ligger igjen på gammel SIM. Eller at abonnement har endret seg hos mobiloperatør.

    Løsning: Vennligst logg deg inn i nettbanken med annen påloggingsmetode og bestill BankID på mobil på nytt.

    C307 – Sperret ID- PIN

    Din BankID på mobil er sperret som følge av at du har tastet feil ID-PIN mer enn 3 ganger.

    Løsning: Vennligst logg deg inn i nettbanken med annen påloggingsmetode og bestill BankID på mobil på nytt.