Tips og råd

Tips og råd

Tips til selvbetjening

 Betalingstjenester

BankID

Hjelp til pålogging

 

Arkiv

I arkivet finner du alle tidligere dokumenter og transaksjoner. Og du kan søke for inntil 1 år i hvert søk. F eks 01.01.2010 til 31.12.2010

I dokumentarkiv finner du årsoppgaver, kontoutskrifter mm fra mai 2004.

I Transaksjonsarkivet kan du søke etter enkelt transaksjoner eller for eksempel alle innbetalinger fra en avsender. Transaksjonsarkivet inneholder alle transaksjoner fra og med 01.01.2006

Åpne konto

Åpne konto kan enkelt gjøres i nettbanken. Velg Konto på venstre side i menyen og opprett konto. Den er klar til bruk med en gang.

Betaling til og fra utlandet

Skal du motta penger fra utlandet må du oppgi fullt navn, IBAN og Swift kode til avsender. IBAN er unikt for hver enkelt konto. Du kan benytte vår IBAN kalkulator eller finne informasjonen på dine kontoutskrifter.

Swift kode til Fana Sparebank er: DNBANOKK (Alle betalinger til og fra Fana Sparebank går via DNB, så oppgi DNB som bankens navn.)

Skal du betale til utlandet kan du gjøre dette i nettbanken. Velg Betaling/Overføring på venstre side i menyen. Du vil da få opp alternativ Betale til utlandet. Betaler du til en mottaker i Europa, trenger du IBAN og Swift kode. Her kan du sjekke om du har fått riktig lengde på IBAN til det landet du skal betale til: 

Kortbruk når du handler på internett

Vær varsom med å dele kortinformasjon til nettsider eller andre. Et tips er å bruke kredittkort på netthandel, og når du er på reise. Hoteller og bilutleiefirmaer reserverer ofte et beløp i en kort periode som en garanti for betalingen. Ved å bruke Mastercard Gold når du betaler unngår du at penger blir bundet opp på din brukskonto.

Regionsperre

Du finner Regionsperre under Mine kort i Nettbank eller Mobilbank. Merk de regioner du ønsker skal være gyldig/ikke gyldig. Tjenesten er gratis, og du kan når som helst gå inn i Nettbank/Mobilbank å gjøre endringer i regionsperre.

Husk:

  • Dersom du skal på cruise med amerikansk eiet/drevet skip (cruise i Europa m.m.), må du åpne opp for at kortet/kortene skal være gyldig i Nord og Mellom-Amerika
  • Oppdater regionsperren når du er tilbake fra reise. Chip er lite utbredt i USA så det er spesielt viktig å sperre kortet for bruk i USA når du ikke oppholder deg der
  • Du må legge inn regionsperre på nytt når du får nytt Visakort
  • Vi anbefaler å ta med to kort når du er ute og reiser, for eksempel et bankkort og Mastercard Gold. Oppbevarer du kortene hver for seg har du alltid penger tilgjengelig dersom noe skulle skje med et av kortene

Personalisering nettbank

  • Personalisering av nettbank kan du gjøre under Mine innstillinger. Her kan du blant annet velge hvilke kontoer som skal vises i nettbanken og gi kontoene ulike navn.

BankID

  • Min BankID utstedt av dere er sperret fordi jeg har tastet feil passord for mange ganger, hva gjør jeg?

    Da må du kontakte kundesenter og de vil hjelpe deg med å åpne opp blokkeringen.

  • Jeg får feilkode ved pålogging med BankID.

    BID-1118Kommunikasjons feil Løsning: Lukk nettleseren, start den på nytt og prøv pålogging igjen. Hvis dett ikke hjelper, anbefaler vi deg å slå av og på modemet/ trådløs ruter før du forsøker en ny pålogging.

    BID-500a Java feil

    Feilkoden kan også fremkomme dersom du har en eldre versjon av Java installert på din maskin.

    Løsning: Lukk nettleseren din (alle åpne nettsider og faner) og åpne den på nytt igjen. Gå til www.fanasparebank.no og forsøke en ny pålogging. Hvis ikke dette hjelper, anbefaler vi deg å undersøke om det finnes en nyere versjon av Java tilgjengelig for din maskin på java.com.

    BID-1439 Sperret

    Løsning: Du må da ta kontakt med kundesenteret enten på telefon, epost eller chat

BankID uten Java

  • Er BankID uten Java sikkert?

    BankID 2.0 uten Java er like sikker som andre BankID-løsninger. Ny løsning krever ikke nedlasting av Java eller annen tilleggsprogramvare.

    For egen sikkerhet er det viktig å alltid ha siste versjoner av programvare og nettlesere.

    Husk at BankID er en elektronisk og personlig ID som kan benyttes til å signere avtaler og identifisere seg med. Derfor deler man ikke BankID med andre.

  • Hvilke enheter og nettlesere støttes?

    BankID uten Java vil fungere på de fleste nyere datamaskiner og håndholdte enheter som har nettleser. Internet Explorer 8 og eldre er ikke støttet, heller ikke iOS 5 og 6.

  • Hvordan endrer jeg passord?

    Start en pålogging med BankID. Velg så "Endre passord" i menyen øverst til høyre.

  • Hvilke nettlesere støttes ikke

    BankID uten Java vil fungere på alle de vanligste nettleserne, men ikke nødvendigvis i de eldre versjonene.

    Internet Explorer 8 og eldre vil ikke fungere med BankID uten Java. Disse gamle nettleserne mangler støtte for moderne web-teknologi som løsningen bruker. Det er heller ikke anbefalt å bruke en så utdatert nettleser til finansielle tjenester med tanke på din egen sikkerhet. Du bør derfor oppgradere til en nyere Internet Explorer-versjon, eller bruke en annen nettleser. Alternativt kan du bruke BankID på mobil.

  • Må jeg gjøre noe for å ta i bruk BankID uten Java?

    Nei, du logger på som før, med fødselsnummer, engangskode fra kodebrikke og personlig passord. Alt som kreves er at du har en nettleser (ikke IE 8 og eldre) og internettforbindelse.

    En forutsetning for at du kan bruke Java-fri BankID, er at banken eller andre brukersteder har tilrettelagt nettsidene sine for den nye løsningen. Det vil ta noe tid før alle brukersteder har BankID uten Java.

Nettbank

  • Hvor lang tid tar det før man får en ny kodebrikke og hva koster det?

    Kodebrikken sendes med posten og tar normalt 2-3 virkedager. For pris se prisliste.

    Prisliste

  • Skulle hatt kontoutskrift fra noen år tilbake i tid, er det mulig?

    Du finner Kontoutskrifter i Arkivet i nettbanken. Der kan du søke kontoutskrifter helt tilbake til 01.05.2004.

  • Jeg har mistet kodebrikken. Hva gjør jeg?

    Ring kundesenter 55919800, eller send oss en epost.

    Send epost

  • Jeg overførte penger lørdag kveld til annen person, men pengene er ikke kommet på konto enda, og jeg trenger bevis på at beløpet er overført. Hva gjør jeg?

    Lørdag og søndag er ikke «bank» dager og detaljene på en betaling vil ikke bli klar før tidligst mandag ettermiddag. Banken kan heller ikke hente ut mer informasjon om betalingen. Når nettbanken blir oppdatert blir også banken det. Inntil da er det ikke mulig å hente ut kvittering eller lignende.

  • Jeg skal godkjenne en eFaktura, hva skal jeg gjøre?

    eFaktura som du ikke har godkjent, finner du igjen på samme side som Forfallsregister. Etter at du har godkjent en eFaktura, vil den flytte seg inn i Forfallsregisteret (på samme side). Når eFakturaen er betalt, finner du den under "Siste transaksjoner". Dersom du ønsker å motta eFaktura fra en ny leverandør, finner du aktuelle leverandører under valget "Forslag til avtaler" i venstremenyen.

  • Hvordan kan jeg endre beløpet på eFakturaen?

    For å endre beløp på en eFaktura,må du først godkjenne den. Da får du mulighet til å endre beløpet.

  • Jeg ønsker å opprette ny AvtaleGiro, hvordan gjør jeg det?

    Dersom du ønsker å inngå avtale om AvtaleGiro med en ny leverandør, finner du aktuelle leverandører i venstremenyen under valget Betalingsavtaler, Forslag til avtaler.

  • Når jeg bruker NettBanken får jeg av og til en melding om pop-up-blokkering. Hva skal jeg gjøre?

    Velg Verktøy, Popup-blokkering, velg slå av popup-blokkering og lagre.

  • Når jeg skal lese kundemeldinger fra banken og klikker på brevikonet i Innboksen, får jeg ikke frem meldingen. Hva skal jeg gjøre?

    For å lese kundemeldinger må du ha programmet Acrobat Reader installert på din maskin. Har du ikke det, kan du laste det ned fra linken under.

    Får du fortsatt ikke lest kundemeldinger, gå opp på Verktøy, velg Alternativer for internett, velg Avansert, gå ned til Sikkerhet (gul hengelås), ta vekk kryss på "Ikke lagre krypterte sider på disken" . Klikk OK.

    Last ned Adobe her

Kredittkort

  • Hva er CVC kode og hvor finner jeg dette?

    Du finner koden i feltet med signatur på Visa kortet ditt, og det er de 3 siste tallene som skal brukes.

  • Har kredittkortet deres avbestillingsbeskyttelse i forhold til reiser?

    kortet har reise- og avbestillingsforsikring dersom halvparten av reisens transportkostnader er betalt med kortet.
    Se avtalevilkårene

    https://www.fanasparebank.no/dokumenter/EnterCard/Avtalevilkar_og_prisliste_Visa_Gold_010114_2.pdf

  • Jeg tenker å skaffe meg kredittkort i forbindelse med en utenlandstur. Hvilket burde jeg velge, og hva skal jeg se etter? Det skal altså primært brukes i USA og mest som en sikkerhet med tanke på svindel.

    Vi tilbyr kredittkort fra Entercard. Kredittkortet er helt uten etableringsgebyr eller årsavgift. Med samme PIN-kode som på dine andre kort hos oss blir det enklere å huske koden, og i tillegg inkluderer kortet reise- og avbestillingsforsikring dersom du betaler halvparten av reisens transportkostnader med kortet.

    Veldig lurt å bruke kredittkortet i utlandet og på internett. Dersom kortet skulle bli «skimmet» vil de ikke tappe din lønnskonto, men kreditten.

  • Det kommer opp MasterCard SecureCode når jeg skal handle på nettet. Hvordan aktiverer jeg det?

    Anbefaler at du bruker din BankID for betaling med MasterCard på nettet. Dersom du ikke har MasterCard Secure Code, må du aktivere dette når du skal betale på nettet. Følg anvisningene som kommer frem.

Bankkort

  • Det kommer opp «verified by visa» når jeg skal handle på nettet. Hvordan aktiverer jeg dette?

    Du må logge deg på nettbanken og velge Verified By Visa i menyen. Velg da passordet du ønsker å bruke til dette og kortet blir da straks klart til bruk.

  • Jeg skal betale en sofa med kort. Er det bare til å trekke kortet når det er snakk om kr. 20 000,- eller må jeg øke beløpsgrense på kortet først?

    Så lenge det er dekning på kortet er ikke dette noe problem. Er det høyere beløp som f.eks. kjøp av bil eller lignende må banken kontaktes.

  • Hva er CVC kode og hvor finner jeg dette?

    Du finner koden i feltet med signatur på Visa kortet ditt, og det er de 3 siste tallene som skal brukes.

  • Jeg har en konto hos dere som jeg ønsker å bruke som en felles konto for min samboer og meg. Er det mulig å få to kort på en konto?

    Ja, det kan vi ordne. Da må hun/han disponere kontoen og vi kan bestille eget kort til hun/han.

  • Vi har en 13åring som skal få seg bankkort. Må begge foreldre være med i banken for å ordne dette, eller holder det med en?

    Begge foreldrene være med i banken, i tillegg til barnet.

  • Min datter har et Visa Electron kort til sin konto hos dere. Kan dette brukes i England?

    Kortet kan fint brukes i utlandet. Dersom hun/han har nettbank sjekk om det er regionsperre på det før avreise.

Mobilbank

  • Må jeg aktivere mobilbanken før jeg kan bruke den?

    Ja. Du må fullføre aktiveringsprosessen før du kan ta den nye mobilbanken i bruk.

  • Hvordan aktivere jeg mobilbanken?

    Det er to muligheter. Enten BankID på mobil eller med brukernavn og passord som du bruker til alternativ pålogging i nettbanken.

  • Hva gjør jeg dersom jeg ikke har BankID på mobil eller alternativ pålogging?

    Du kan enten aktivere BankID på mobil eller så må du ta kontakt med vårt kundesenter slik at vi kan sende deg en nytt passord til nettbanken.

  • Jeg har ikke passord til alternativ pålogging, hva gjør jeg da?

    Ta kontakt med vårt kundesenter slik at vi kan sende deg et nytt.

  • Må jeg velge en 4 sifret kode?

    Du velger selv om du ønsker å ha kode eller ikke. Dersom du ikke har kode slipper du å taste kode hver gang du logger på. For å utføre betalinger, hente PIN kode etc må det alltid bekreftes med enten BankID på mobil eller brukernavn og passord du bruker til alternativ pålogging i nettbanken.

  • Hvordan bestiller jeg BankID på mobil hos dere?

    Da må du logge deg inn i nettbanken og velge BankID. Der følger du anvisningene videre for bestilling. Sjekk om din mobil støttes på https://www.bankid.no/Hjelp-og-nyttige-verktoy/Nyttige-verktoy/Test-din-mobil/

  • Koster det noe å laste ned appen?

    Nei. Mobilbanken er gratis i App Store og Google Play.

  • Hvem kan laste ned den nye mobilbanken?

    Alle som har en telefon som støtter app fra App Store og Google Play. Er du under 18 år må du ha nettbank avtale.

  • Hva gjør vi under 18 år?

    Dersom du har nettbank bruker du samme passord som du bruker til innlogging, Dersom ikke må du ta kontakt med oss.

BankID på mobil

  • Hvordan bestiller jeg BankID på mobil hos dere?

    Da må du logge deg inn i nettbanken og velge BankID. Der følger du anvisningene videre for bestilling.

  • Jeg får feilmelding når jeg bruker BankID på mobil.

    C161 – Feil i mobilnummer eller fødselsdato /Har ikke opprettet BankID på mobil.

    Løsning: Vennligst kontroller at du har tastet riktig mobilnr og fødselsdato og at du har aktivert BankID på mobil i nettbanken din.

    C325 – Feil/ ustabil tjeneste hos mobiloperatør

    Løsning: Prøv igjen senere.

    C302 -Timeout fra mobiloperatør

    Denne kommer dersom du er for sen med å trykke godkjenn på telefonen. Eller at tastelåsen ikke er opphevet. (gjelder enkelte telefontyper).

    Løsning: Opphev tastelåsen/skjermsparer. Prøv på nytt. Vedvarer feilen skal mobiloperatøren kontaktes

    C167 – Ditt BankID på mobil sertifikat er ugyldig..

    Denne inntreffer i tilfeller hvor et sertifikat er sperret eller avsluttet. Typisk når man har byttet abonnement hos mobiloperatør og sertifikat ligger igjen på gammel SIM. Eller at abonnement har endret seg hos mobiloperatør.

    Løsning: Vennligst logg deg inn i nettbanken med annen påloggingsmetode og bestill BankID på mobil på nytt.

    C307 – Sperret ID- PIN

    Din BankID på mobil er sperret som følge av at du har tastet feil ID-PIN mer enn 3 ganger.

    Løsning: Vennligst logg deg inn i nettbanken med annen påloggingsmetode og bestill BankID på mobil på nytt.

Barnespar

  • Hva må vi ha med for opprettelse av konto til barnet vårt?

    Begge foreldre møter i banken og tar med: fødselsattest og barnets pass (hvis mulig). Dersom en av foreldrene ikke kan møte må fullmakt fylles ut.

  • Kan barnet selv ta ut penger fra Barnespar kontoen?

    I utgangspunktet er det bare foreldre som disponerer kontoen med mindre annet er avtalt.

Billån

  • Kan jeg låne hele kjøpesummen inkludert omregistrering?

    Ja, dette blir individuelt vurdert av din rådgiver.

  • Hvor lang nedbetalingstid kan jeg ha?

    Du kan maksimalt ha 10 års nedbetalingstid på billånet.

Boliglån Ung

  • Hvor mye kan jeg låne med Boliglån Ung?

    Du kan låne inntil 85% av kjøpesummen.

  • Hva er aldersgrensen på Boliglån Ung?

    Denne type boliglån gjelder for deg som er mellom 18-34 år.

Mellomfinansiering

  • Hvor lenge kan vi ha mellomfinansiering?

    Midlertidig finansiering er til man har solgt gammel bolig.

  • Må vi betale renter og avdrag på begge lånene i den perioden?

    Du betaler kun renter i den perioden.

eSignering

  • Jeg har fått sms og e-post om at jeg har en avtale klar for elektronisk signering. Hva gjør jeg?

    Du følger linken i e-posten, eller klikker på eSignering under hovedmenyen. Du kommer da til signeringsportalen, hvor du logger deg på med din BankID. Her finner du en oversikt over hvilke dokumenter som er klare for signering. Du må godkjenne og signere ett og ett dokument. Husk at du må ha oppdatert til nyeste versjon av Java. Hvis du har problemer med Java, kan du forsøke en annen nettleser f.eks. Firefox eller Chrome.

  • Jeg finner ikke igjen e-posten/sms’en jeg fikk om eSignering. Hvordan får jeg eSignert dokumentene?

    Gå inn i hovedmenyen, og klikk på eSignering så kommer du til signeringsportalen.

  • Hvor finner jeg igjen dokumentene jeg har eSignert?

    Om du ønsker å ta vare på en kopi av dokumentene, må du lagre dem på egen datamaskin når du får spørsmål om dette. Du kan også skrive ut en papirkopi.

  • Jeg får ikke åpnet eSignerte dokumenter.

    Dokumentene kan du finne via bankid.no. Link til hjemmesiden finner du under 'Din bank' og 'BankID' i menyen.

  • Hva er en SDO-fil?

    SDO står for “signert dokument”. En SDO-fil inneholder et signert dokument, samt noe ekstra informasjon.

  • Kan jeg signere med mobil eller nettbrett?

    Nei, foreløpig støttes kun BankID med kodebrikke når du skal eSignere.

Pensjon

  • Kan dere rådgi i forhold til pensjon?

    Ja, vi har totalrådgivere som kan hjelp deg med dette. Ta kontakt og avtal møte med oss.

  • Har det noen hensikt å spare til pensjon? Vil ikke jeg få en god pensjon?

    Kort fortalt er det norske pensjonssystemet bygd opp på Alderspensjon fra folketrygden, pensjon fra arbeidsgiver (Tjeneste-pensjon og eventuell AFP) og egen pensjonssparing. Hvor mye du må spare selv hver måned, avhenger av hvordan du vil leve som pensjonist. Mange vil oppleve å få halvert lønnen sin når de blir pensjonister. Du kan se hva du kan forvente i pensjon på: www.minpensjon.no. Gjennom privat sparing vil du øke dine samlede pensjonsutbetalinger.

  • Arbeidsgiveren min setter av penger til min pensjon hver måned, kan jeg spare i tillegg til det som arbeidsgiver setter av?

    Ja, alle står fritt til å ha en egen pensjonssparing ved siden av. Denne vil da komme i tillegg til den pensjonssparingen arbeidsgiveren din har for deg. Enkelte arbeidsgivere åpner for å spare i den samme pensjonsordningen, men hovedregelen er at du kan opprette egne frie spareavtaler som trekkes hver måned.

  • Kan jeg ta ut penger som jeg sparer til pensjon?

    Det er ingen bindingstid på den private pensjonssparingen du starter selv. Du kan derfor overføre innskuddet til sparekonto når du selv ønsker det. Vårt råd er at du prøver å være tro mot målet ditt, og at du sparer til du når pensjonsalder. Vi vet likevel at uforutsette ting kan dukke opp, og da har du mulighet for å ta ut hele eller deler av sparebeløpet. Du kan bytte, kjøpe og selge fondsandeler underveis.

  • Må jeg spare til jeg er pensjonist?

    Du velger selv når du vil starte sparingen og når du vil stoppe. Jo tidligere du starter sparingen, jo større mulighet vil du ha for å oppnå en god utbetaling den dagen du blir pensjonist.

  • Hvordan kan jeg følge med på hvor mye jeg har spart og verdien av dette?

    Daglig oppdatert beholdningsoversikt finner du i Nettbanken din via VPS Investortjenester.

  • Hvor mye kan jeg forvente i avkastning?

    Når du skal spare langsiktig, er det viktig å være klar over sammenhengen mellom forventet avkastning og risiko. Banksparing er sikkert, men gir lav avkastning (rente). Ved å investere i aksjefond vil både forventet avkastning og risiko øke. På generelt grunnlag anbefales det at man sparer med en høy andel i aksjefond når sparehorisonten er lang, slik pensjonssparing ofte er. Med lang sparehorisont menes minst 5-6 år, gjerne mer enn 10. Når man anbefaler å ha en lang sparehorisont, har det sammenheng med at aksjemarkeder kan svinge mye fra år til år, men at det over lang tid oppnås en meravkastning: Effekten av dårlige år blir erstattet med de gode.
    Vi kan likevel ikke si noe om hvilke fremtidig avkastning du vil få. Det foreligger gode data for historisk avkastning på alle typer fond, men det er ingen garanti for fremtidig avkastning. Fremtidig avkastning vil blant annet avhenge av din tidshorisont, markedsutviklingen, forvalters dyktighet, verdipapirfondets risiko, samt kostnader ved tegning, forvaltning og innløsning.

  • Hvilke typer fond tilbyr Fana Sparebank?

    Våre samarbeidspartnere kan tilby et godt og bredt produktspekter som også passer til langsiktig pensjonssparing. Du kan velge i fondsmenyen til DNB Asset Management, Eika Fond, Holberg Fondene Odin Forvaltning og Skagen Fondene. Ta kontakt med oss om du ønsker hjelp til å finne et eller flere fond som passer din spareform og risikoprofil!

  • Hvordan beskattes fondssparing, f eks; er det skattefradrag for innbetaling?

    Tidligere år har vi hatt pensjonssparing hvor det er gitt skattefradrag for innbetaling til pensjon. Disse ordningene er trukket tilbake fra myndighetens side og gjelder ikke lengre. Med virkning fra 1. januar 2016 er skattereglene for verdipapirfond endret. Beskatningen varierer med hvilken type fond man har. For aksjefond vil avkastningen beskattes som aksjeinntekt med 28,75% skatt. Rentefond beskattes som renteinntekt, 25% skatt på den årlige renteinntekten. Fondssparing beskattes først ved innløsning (realisasjon) av fondsandeler. Da beskattes avkastningen både når det er tap (fradragsberettiget) og gevinst (gevinstbeskattes). Beregningsgrunnlaget for formuesskatt utgjør 100% av markedsverdien ved årets slutt.

Fond

  • Hva er fordelen med å spare i fond hver måned?

    Hensikten med å spare i fond er at du over tid kan forvente en høyere avkastning enn ved banksparing. Når Fonds-kjøp fordeles over tid, trenger man ikke å ta stilling til om markedet er over- eller undervurdert. Med jevn sparing vil den gjennomsnittlige kostprisen reflektere både opp- og nedturene i aksjemarkedet.

  • Må jeg spare i fond hver måned, eller kan jeg avslutte sparingen når jeg vil?

    Du må ikke spare i fond hver måned, og kan avslutte sparingen når du vil. Vi kan legge inn faste måneder hvor du ikke sparer i fond, eller du kan bestemme fra måned til måned om spareavtalen skal gå som avtalt. Du trenger ikke innløse dine fondsandeler selv om du stopper sparingen. Vi anbefaler som hovedregel å være trofast mot spareavtalen din. Det er vanskelig å spå om fremtidig kursutvikling, og man kan gå glipp av gevinster ved å kjøpe og selge på feil tidspunkt.

  • Kan jeg ta ut pengene, eller er det binding på sparingen?

    Pengene er ikke låst. Andeler i rente- og aksjefond er likvide. Du kan innløse fondsandeler og få pengene på konto innen tre til åtte dager.

  • Hvilke oppfølging krever spareavtale i fond fra meg som kunde?

    Det kreves ingen særskilt oppfølging fra din side. Når spareavtalene først er etablert kan avtalene gå sin gang hver måned, uten at du trenger å gjøre noe. Vi anbefaler likevel at du følger med, og at du tar en årlig gjennomgang av din fondsportefølje med en rådgiver. Til syvende og sist er det du selv som må ta ansvaret for overvåking. Noen ønsker å følge aktivt med, andre vil bruke minst mulig tid på å administrere fondssparingen sin. Dette blir opp til deg som kunde å bestemme.

  • Kan man kjøpe og selge fond selv?

    Ja det kan du. Ved førstegangskjøp må du først åpne en VPS konto og etablere kundeavtale om fondshandel. Deretter kan du logge på nettbanken din, velg VPS investortjenester og legge opp de spareavtalene du ønsker.
    Daglig oppdatert beholdningsoversikt finner du i Nettbanken.

  • Kan jeg tape pengene? Er det høy risiko?

    Investering i fond er forbundet med finansiell risiko, det vil si at verdien av fondsandelene svinger. Avkastningen kan bli negativ i perioder. Alle fond er merket med grad av risiko. Gjennom fondssparing får du spredd pengene dine på mange forskjellige selskaper, noen som betyr god risikospredning sammenlignet med investering i enkeltaksjer. Risiko kan også reduseres ved at du sparer både i bank og fond. Man kan forvente at fondssparing over tid vil gi meravkastning i forhold til banksparing.

  • Hvilken avkastning vil jeg få?

    Vi kan ikke si noe om hvilke fremtidig avkastning du vil få. Vi har kun oversikt over historisk avkastning. Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning. Fremtidig avkastning vil bl.a. avhenge av din tidshorisont, markedsutviklingen, forvalters dyktighet, verdipapirfondets risiko, samt kostnader ved tegning, forvaltning og innløsning.

  • Hvilke kostnader er forbundet med denne formen for sparing?

    Det vil påløpe en årlig forvaltningsprovisjon ved investering i rente- og aksjefond. Kostnadene varierer noe fra fond til fond og oppgis alltid i fondenes nøkkelinformasjon. Omkostningene som påløper er de samme om du som kunde kjøper andelene direkte hos forvalteren eller via Fana Sparebank. Informasjon om dagsverdi og avkastningen som oppgis er netto, det vil si fratrukket de provisjonene forvaltningsselskapet belaster.

  • Tjener Fana Sparebank på at jeg sparer i fond?

    Fana Sparebank mottar en andel av de oppgitte provisjonssatsene fra forvalterne. Fana Sparebank har inngått distribusjonsavtaler med flere fondsleverandører med sikte på å kunne tilby våre kunder et bredest mulig utvalg. Fana Sparebank gir ingen forvaltere forrang basert på provisjonsstrukturen.

  • Hvilke fond kan jeg kjøpe via Fana Sparebank?

    Våre samarbeidspartnere kan tilby et godt og bredt produktspekter. Du kan velge i fondsmenyen til:
    DNB Asset Management, Eika Fond, Holberg Fondene, Odin Forvaltning og Skagen Fondene.
    Ta kontakt med oss om du ønsker hjelp til å finne et eller flere fond som passer din spareform og risikoprofil!

Lån

  • Jeg tenker å ta opp lån. Skal jeg komme innom kontoret deres, eller må man bestille time?

    Det er en fordel å booke time med en av våre rådgivere slik at vi kan hjelpe deg på best mulig måte. Men kom gjerne innom så kan vi avtale tid sammen med deg.

  • Hvor mye kan jeg låne?

    Du kan låne inntil 2-4 ganger brutto årsinntekt, men dette kan variere i forhold til husholdningens sammensetning.

Adresseendring

  • Jeg har flyttet, må jeg sende adresseendring til banken?

    Våre systemer blir automatisk oppdatert mot Folkeregisteret. Du kan se hvilken adresse som er registrert på deg i nettbanken etter at du er logget inn.

Utenlandsbetaling

  • Hvor lang tid tar overføringen?

    En ordinær overføring til utlandet tar ca. en uke. Dette skyldes internasjonale valuteringsregler. Valuta 2 dager mellom oss og utenlandsk bank og en til to dager mellom bank og kunde. Lørdag og søndag, samt helligdager er ikke valutadager.
    Overføringer til ”eksotiske land” kan ta lengre tid enn en uke.

    En hastemelding tar ca 1 til 3 dager. Pris kr.500,-. For øvrige priser utland, se under andre tjenester i prisliste.

  • Hvor langt er kontonummeret til en utenlands konto?

    Se oversikten over land som krever IBAN lenger oppe på denne siden.

  • Hvilken valutasort bør jeg velge?

    Dersom du har en faktura må den betales i den valutaen den er fakturert med.

    Ellers er hovedregelen at man velger mottakerlandets valutasort. Ved overføring i Europa bør det velges EURO.

Depositumskonto

  • Hvordan går jeg fram for å få åpnet en depositumskonto

    Ved åpning av depositumskonto må både utleier og leietaker være med i banken. Husleie må også inn på konto i Fana Sparebank for å få denne type konto. Vi anbefaler at dere booker tid med filialen dere ønsker å besøke.

  • Hvem betaler for etablering av konto?

    Det er utleier som er ansvarlig for å betale for opprettelse av kontoen.

Betalingsterminal

  • Hvordan bestiller jeg betalingsterminal?

    Gå inn på "Bestill Betalingsterminal" og velg den terminal som passer deg best.

  • Hva gjør jeg dersom jeg får problemer med betalingsterminalen?

    Ta kontakt med Nets Kundeservice på telefon: 08989 (åpen 24 timer i døgnet).

  • Kredittkort fungerer ikke på betalingsterminalen, hva gjør jeg?

    For å benytte kredittkort på betalingsterminalen må du ha en avtale med kortinnløser, f.eks Teller.

BSU

  • Må BSU benyttes kun på nedbetaling av gjeld eller kan den brukes til oppussing også?

    Sparebeløp og renter kan bare brukes til kjøp av ny bolig, eller til nedbetaling av lån på ny bolig. Boligen må du ha kjøpt og flyttet inn i etter at du startet med BSU-sparingen.

  • Hvordan åpne BSU konto?

    Du kan åpne egen BSU konto i nettbanken, eventuelt kan du ta kontakt med oss slik at vi kan legge tilbudet om åpning av BSU konto i nettbanken.