Oppdatering av kundeinformasjon

I løpet av kort tid vil du som kunde hos oss motta et skjema for oppdatering av kundeinformasjon, dette gjøres i et kundeerklæringsskjema. Bankene i Norge er lovpålagt å innhente og oppdatere informasjon løpende om alle kundene våre. Dette gjelder både for privatpersoner, bedrifter, lag og organisasjoner.

eFaktura

Dersom du velger å betale regningene dine med eFaktura kommer fakturaen elektronisk inn i mobil- og nettbanken, og ikke i postkassen. Det eneste du trenger å gjøre er å godkjenne den.


Fordeler med eFaktura

  • Regningene kommer ferdig utfylt med KID- og kontonummer og beløp i nettbanken.
  • Du godkjenner selv regningen i mobil- eller nettbanken.
  • Forfallsdato og beløp kan endres frem til regningen er betalt.
  • eFaktura er bankuavhengig og vises derfor i alle nettbankene dine dersom du har flere bankforbindelser, men du betaler der du vil.
  • Du sparer miljøet fordi du ikke får papirfaktura i posten.
  • Du slipper fakturagebyr som kommer med papirfaktura.

Logg inn og opprett eFaktura

par pa cafe foran pc

Endring for alle eFaktura-mottakere

Det gjøres en endring for alle eFaktura-mottakere for at det skal bli enklere for deg som kunde å betale regningene dine. Med en generell aksept vil du heretter motta eFaktura fra første regning fra bedrifter som tilbyr eFaktura. Det betyr at du ikke lenger skal gå inn i nettbanken for å inngå en ny eFaktura avtale mot en enkelt bedrift.

Unngå unødvendige fakturagebyr og få alle fakturaene dine rett inn i mobil- og nettbanken. Oppdater samtykke og få eFaktura fra alle.

Logg inn og inngå avtale om å motta regninger elektronisk

Les om endringen på eFaktura sine sider

Mer informasjon om endringen

Fra 1. desember 2021 avvikles eFaktura-ordningen, der du selv velger hvilke tilbydere du vil ha eFaktura fra. Vi anbefaler deg derfor å aktivere «Ja takk til alle»-avtale i nettbanken for å kunne motta regninger fra bedrifter som du tidligere ikke har mottatt eFaktura fra.

 

Du kan sjekke om du allerede har gjort dette ved å logge på nettbanken og velge betalingsavtaler - avtalegiro og efaktura i menyen. Dersom du har gjort det, kan du se bort i fra denne endringen.

Fra 15. mai 2022 må du som eFaktura-kunde gi en generell aksept for eFaktura for å fortsette å være eFaktura-mottaker. Tjenesten heter eFaktura "Ja takk til alle" i Fana Sparebank.

 

For å fortsette å motta regninger elektronisk som efaktura, må du inngå en ny avtale med eFaktura (Ja takk til alle) i nettbanken din. Dette finner du under menyen betalingsavtaler-avtalegiro og efaktura.

 

Dersom du ikke inngår avtalen innen fristen, vil du ikke lenger motta eFaktura etter 15. mai 2022 og regningene dine vil da komme i papirformat i posten med de gebyrer dette kan medføre.

 

Ofte stilte spørsmål om eFaktura

eFaktura er en elektronisk faktura som sendes direkte til din(e) mobil- og nettbank(er) som er registrert i ditt navn og fødselsnummer. Tjenesten er bankuavhengig og du velger selv hvilken nettbank og konto du ønsker å betale regningen fra.

Dette finner du i mobil- og nettbanken. Logg på mobil- eller nettbanken og velg betalingsavtaler - avtalegiro og eFaktura i menyen.

Logg på nettbanken og velg betalingsavtaler-avtalegiro og efaktura i menyen. Der får du opp et valg om å legge inn reservasjoner.

Dette kan på sikt komme som en egen tjeneste.

En eFaktura må du selv godkjenne før beløpet trekkes fra kontoen din. En AvtaleGiro blir automatisk trukket fra kontoen, uten at du må godkjenne.

 

En eFaktura er en elektronisk faktura som sendes direkte til nettbankene dine som er registrert med navnet og personnummeret ditt. Har du flere nettbanker, kan du velge hvilken bank og konto du skal betale regningen fra.

 

En AvtaleGiro er en betalingsavtale for automatisk betaling av regninger, knyttet til en bestemt bank og konto.