Oppdatering av kundeinformasjon

I løpet av kort tid vil du som kunde hos oss motta et skjema for oppdatering av kundeinformasjon, dette gjøres i et kundeerklæringsskjema. Bankene i Norge er lovpålagt å innhente og oppdatere informasjon løpende om alle kundene våre. Dette gjelder både for privatpersoner, bedrifter, lag og organisasjoner.

BankID

BankID er din personlige, digitale legitimasjon. Med BankID kan du legitimere deg og signere avtaler i banken digitalt, i stedet for med penn og papir. Du kan bruke BankID på tvers av banker og tjenester, for eksempel kan du logge inn i vår nettbank med en BankID som du har fått i en annen bank.

For å få BankID må du være over 13 år, og møte opp i banken med gyldig pass. Er du under 18 år og vil ha BankID, må vi ha samtykke fra foreldre eller verge. Fyll ut kontaktskjemaet i sidemenyen, så tar vi kontakt innen kort tid.

Har du spørsmål om sikkerhet på nett?

Les om sikkerhet på nett her

bankid app i handen

BankID på mobil utfases til fordel for app

BankID på mobil fases ut, og vil bli erstattet av BankID app. Utfasingen har allerede startet, og det er ikke lenger mulig å bestille BankID på mobil hos banker. Det betyr at dersom din nåværende BankID på mobil blir sperret, du bytter mobiloperatør eller får nytt SIM-kort, vil det ikke lenger være mulighet å gjenopprette den. Vi anbefaler alle våre kunder å laste ned og aktivere BankID sin app fra App Store eller Google Pay og komme i gang med BankID app allerede nå. 

Les mer om endringene på BankID sine nettsider

Endringene for BankID på mobil vil ikke påvirke din personlige BankID med kodebrikke. 

 

Vær oppmerksom på svindelforsøk

Nå som det pågår større endringer i BankID-tjenesten, bør du være ekstra oppmerksom på svindel. Husk at hverken banker eller andre seriøse aktører vil be deg oppgi innloggingsdetaljer på telefon, SMS eller e-post. Er du i tvil om henvendelsen er ekte, eller mistenker at noe er svindel, ta kontakt med oss.

 

Slik kommer du i gang

BankID oppretter du i mobil- eller nettbanken din. I mobilbanken finner du det under “BankID” i hovedmenyen. I nettbanken ligger “Bestill BankID” i hovedmenyen under “Innstillinger”.

For å få opprettet BankID trenger du følgende:

  • Norsk personnummer
  • Nettbankavtale
  • Gyldig pass med med RFID-brikke avlest digitalt

Ta gjerne kontakt dersom du lurer på noe.

Last ned appen som heter BankID, for iPhone eller Android. Du må ha iOS 11/ Android 6 eller nyere versjoner.

Før appen er klar til bruk må du slå på varslinger. Tillater du varslinger får du en snarvei inn i appen hver gang du bruker BankID.

Hvis du har BankID-app trenger du ikke kodebrikken for å aktivere app når du bytter telefon. Du kan enkelt ordne dette uten kodebrikken slik:

  1. Last ned BankID-appen på din nye telefon.
  2. Aktivér appen på den nye telefonen med BankID-appen fra din gamle telefon.
  3. BankID-appen er nå klar til bruk.

 

Husk å ta godt vare på kodebrikken din. Denne kan du få bruk få ved følgende tilfeller:

  1. Du får nytt SIM-kort
    BankID på mobil følger SIM-kortet ditt. Når du får nytt SIM-kort må du aktivere BankID på nytt i nettbanken, og da trenger du kodebrikken for å logge deg inn.

  2. BankID på mobil sperres
    Hvis du taster feil pin-kode tre ganger, må du reaktivere BankID. Du trenger kodebrikken for å reaktivere i nettbanken.

  3. Signering av eDokumenter
    Hos oss kan du eSignere alle dokumenter med BankID-app eller BankID på mobil. Hvis du har BankID utstedt fra en annen bank kan det hende at du ikke kan signere med disse alternativene, og da er det kodebrikken som gjelder. 

  1. Ikke del BankID-passordet ditt med andre, selv ikke familiemedlemmer eller andre du stoler på. Det er ditt helt personlige passord.
  2. Bruk et unikt passord, som du ikke bruker andre steder.
  3. Bytt passord hvis du mistenker at noen andre har tilgang til passordet ditt.
  4. Si ifra til banken din om du mistenker ID-tyveri.

Ofte stilte spørsmål om BankID

Aldersgrense for BankID er 13 år. Er du under 18 år, må imidlertid dine foreldre signere på at at du kan få BankID. Dette krever at også dine foreldre har BankID. Be en av foreldrene dine ta kontakt med oss, så hjelper vi. Vær oppmerksom på at du må være legitimert med pass med RFID i banken for å kunne bestille BankID.

Nedenfor har vi en liste over de vanligste feilkodene, får du en annen feilkode enn de nevnte nedenfor kan du ta kontakt med oss.

BID 2033 – Der ser ut til at internettet ditt er ustabilt eller at nettleseren din er treg. Lukk nettleseren, start på nytt og prøv igjen. Det kan også hjelpe å slå av og på modemet/trådløs ruter før du prøver på nytt.

BID 1439 – Din BankID er sperret. Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.


C161 – Sjekk at du har tastet riktig mobilnummer og fødselsdato og at du har aktivert BankID på mobil.

C167 – Din BankID på mobil er sperret. Har du endret på mobilabonnementet ditt eller kanskje byttet SIM-kort? Logg deg inn i nettbanken med kodebrikke og bestill BankID på mobil på nytt.

C325 – Feil/ustabil tjeneste hos mobiloperatøren din. Løsning: Forsøk igjen senere.

Har du BankID fra Fana Sparebank kan du ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.

Har du ikke kodebrikken din tilgjengelig kan du benytte BankID på mobil som en erstatning for kodebrikke når du signerer dokumenter. Du må imidlertid ha vanlig BankID aktivert og du må taste ditt personlige passord til slutt. Dette er en tjeneste Fana Sparebank og en rekke andre banker tilbyr.

Appen for BankID kan beskrives som en digital kodebrikke som brukes i stedet for den fysiske brikken, når du skal logge inn eller signere dokumenter digitalt. I stedet for å taste inn engangskode, mottar du et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i appen. Når du har gjort dette går du tilbake til nettsiden for å fullføre identifiseringen med ditt personlige passord.

Appen må først aktiveres. Deretter kan du velge alternativet BankID når du logger inn eller skal betale. Selv om appen er på mobilen, skal du ikke velge alternativet BankID på mobil.

Hvis noe skulle gå galt kan du selv bytte metode for innlogging. Klikk på Velg annen BankID under feltet med engangskode. Velg BankID-app i listen og trykk deg videre. Da vil vinduet endre seg til BankID-app og be deg følge instruksene på mobilen din

Passordet gjør identifiseringen enda mer sikker, fordi det er bare du som kan ditt personlige passord. Aldri oppgi ditt personlige passord til andre.

Da har du mest sannsynlig slått av varslinger på mobilen din. Åpne appen og slå på varslinger ved å trykke på feilmeldingen som ligger synlig på hjemskjermen. Da får du en snarvei inn i appen hver gang du skal godkjenne en identifisering. 

Foreløpig er det kun personer med BankID fra enkelte banker som kan bruke BankID-appen. Hvis du får denne meldingen: «Du kan dessverre ikke aktivere appen. Din BankID er utstedt fra en bank som ikke støtter app som kodebrikke.», så betyr det bare at banken din ikke er helt klar til å bytte til digital kodebrikke enda. Vi jobber med å få flere banker med på laget. Er du usikker på hvilken bank du har BankID fra kan du logge inn på Min BankID.

Etter du har godkjent en forespørsel i BankID-appen, må du selv gå tilbake til nettleseren eller appen du forsøker å logge inn i, for å fullføre identifiseringen med ditt personlig passord.

Hvis du har gått tilbake til nettleseren og du fortsatt opplever å ikke komme videre, kan det ha oppstått en feil. Hvis det finnes en feilmelding, er det fint om du merker deg den og kontakter kundeservice i banken din.

Apper er faktisk enda sikrere enn den fysiske kodebrikken, fordi du i tillegg kan beskytte mobilen din med en kode som bare du kjenner til. App som kodebrikke er altså litt tryggere og mye enklere.

BankID, med både fysisk eller digital kodebrikke oppfyller sikkerhetsnivå 4, som er det strengeste sikkerhetskravet for digital identifisering i Europa.

Ja, det er helt gratis å bruke app som kodebrikke når du logger deg inn eller signerer med BankID.

Da må du logge inn med BankID for å aktivere appen på nytt.

Nei, dessverre. BankID-appen er foreløpig kun et alternativ til din eksisterende kodebrikke fra banken din. Du må ha den i tilfelle du har behov for å laste ned appen på en ny telefon. Da trenger du nemlig å logge inn med BankID for å aktivere appen på nytt. Men vi jobber med å forenkle BankID, slik at du i fremtiden ikke vil trenge kodebrikken.

BankID:
Med BankID identifiserer du deg ved å bruke fødselsnummer sammen med en kodebrikke og ditt personlige passord. Hvis din BankID sperres eller du får nytt SIM-kort, er det kodebrikken du bruker for å logge inn. Noen eDokumenter krever også kodebrikke for å signeres digitalt.

BankID på mobil:
Dette alternativet fases nå ut til fordel for BankID sin app som du laster ned på mobilen. Etter 1. september 2022 kan du ikke lenger bestille ny BankID på mobil.

BankID-app:
Appen kan beskrives som en digital kodebrikke som brukes i stedet for den fysiske brikken, når du skal logge inn eller signere dokumenter digitalt.

I stedet for å taste inn engangskode, mottar du et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i appen. Når du har gjort dette går du tilbake til nettsiden for å fullføre identifiseringen med ditt personlige passord.

Fordeler med BankID-app:

• Digital bruk av BankID
• Økt sikkerhet mot svindel
• Brukervennlig løsning

BankID policy og avtalevilkår
BankID policy og avtalevilkårThe Trust Service Provider Statement (TSPS) beskriver bankens offentlige nøkkelinfrastruktur for utstedelse av elektroniske identiteter (eID) til sluttbrukere for BankID and BankID mobil. Les relevante avtalevilkår (PDS) for BankID of BankID mobil.
 
 
BankID policy and terms of use
The Trust Service Provider Statement (TSPS) provides a description of the bank’s public key infrastructure for issuing electronic identities (eIDs) to its end users for BankID and BankID mobile. See terms and conditions (PDS) for BankID and BankID mobile.