Angrerett
Som forbruker har du rett til å angre på avtaler om finansielle tjenester du har inngått med oss – uten å måtte forklare hvorfor. Dette gjelder bare avtaler som er inngått ved fjernsalg eller utenfor bankens lokaler i henhold til angrerettloven.
Angrerett gjelder for:
- Fjernsalg; avtaler som inngås uten at du eller en av våre medarbeidere er fysisk til stede samtidig, men som vi har tilrettelagt og markedsført for. Fjernsalg kan for eksempel skje via telefon, e-post, sms, nett eller vanlig post.
- Avtaler inngått utenfor bankens lokaler.
Hva betyr angrerett for deg?
Hvis du velger å gå bort fra avtalen, vil ikke du eller vi lenger være forpliktet til å følge den. Du kan gå fra avtalen innen 14 dager etter at den er inngått, enten ved å sende oss e-post til post@fanasparebank.no eller med brev til:
Fana Sparebank
Postboks 10 Nesttun
5852 Bergen
Du kan bruke angreskjema, men det er ikke et krav. Det viktigste er at du gir beskjed før fristen går ut – og at du kan dokumentere at du har sendt meldingen.
Hva skjer når du angrer?
- Vi tilbakebetaler alle betalinger vi har mottatt fra deg – senest innen 30 dager.
- Du må returnere det du har mottatt fra oss – også innen 30 dager.
- Du betaler ingenting i gebyr.
- Eventuelle tilknyttede avtaler bortfaller automatisk og verken vi eller du vil lenger være forpliktet til å følge avtalen.
Har du bedt om at tjenesten skal starte før angrefristen er ute? Da betaler du kun for det som faktisk er levert frem til du angrer.
Angreretten gjelder ikke for:
- Lån med pant i bolig.
- Forsikringer med varighet under én måned.
- Bank- og forsikrings produkter der prisen påvirkes av markedssvingninger.
- Avtaler som allerede er fullt oppfylt av både deg og oss etter ditt ønske.
- For tilleggstjenester du har bestilt etter hovedavtalen, for eksempel nettbank.
Nærmere opplysninger om angrerett fås ved henvendelse til Fana Sparebank eller forbrukerradet.no eller lovdata (angrettloven).