Velkommen til oss!

Er du i gang med bankbytte? Det er ikke vanskelig å bytte bank, likevel er det noen ting som skal på plass. Derfor har vi satt sammen en guide med seks tips til hvordan bankbyttet ditt kan gå så smidig som mulig.

1. Bli kunde

Det er enkelt og gratis å bli kunde hos oss. 

Bli kunde med konto

Bli kunde uten konto

 

2. Bestill kort

Du kan selv bestille kort i nett- og mobilbank. Se i hovedmenyen under punket "kort".

  • Pin-koden til kortet ditt henter du i nett- eller mobilbanken, den kommer ikke i posten lenger. Du finner den ved å trykke på “Vis PIN-kode” i hovedmenyen.
  • Det tar ca. én uke fra du bestiller bankkortet til det kommer i posten.

 

3. Flytt lønnskonto

Hvis du har et boliglån hos oss eller andre bankprodukter, kan det være praktisk å ha lønnsinngang på en konto hos oss. Slik kan overføringer og faste trekk gå mest mulig sømløst, og du får en mer fullstendig oversikt over din økonomi i nettbanken. 

Du oppretter kontoer selv i nett- og mobilbank. Velg "Opprett konto" under "Konto" i hovedmenyen. 

Trenger du en felleskonto med noen? 

Dersom du deler et boliglån eller andre utgifter med noen kan det være lurt at en av dere oppretter en ekstra brukskonto som dere begge to har tilgang til, for eksempel som en felleskonto for daglig bruk, eller som regningskonto. Dette kan du også fikse selv under "Opprett konto" i nett- og mobilbank.

Husk!

  • Meld fra til arbeidsgiver om at du har ny konto for lønnsinngang.
  • Melde inn nytt kontonummer til andre instituasjoner du mottar penger fra, for eksempel Skatteetaten eller NAV.

Skatteetaten sine nettsider

NAV sine nettsider

 

4. Flytt Avtalegiro og eFaktura

Dine eFakturaer er knyttet til ditt personnummer, og kommer derfor automatisk inn i ny nett- og mobilbank. 

Avtalegiroer må opprettes i ny bank med ditt nye kontonummer. Dette kan du gjøre i nett- og mobilbanken ved å trykke på "Avtalegiro og eFaktura" i hovedmenyen, og deretter søke etter den aktuelle tilbyderen. Søk for eksempel på ditt treningssenter, legg til avtalegiro, og treningssenteret får beskjed om at en ny avtalegiro er opprettet for deg. 

Tips:

Det kan ta inntil 45 dager før en nyopprettet avtalegiro er aktiv. Dermed kan det hende at du må betale noen av regningene manuelt i mellomtiden. Du vil da få regning i postkassen.

 

5. Last ned mobilbank

Nettbank får du når du blir kunde, og mobilbanken kan du laste ned ved å søke på "Fana Sparebank" i App Store (for iPhone) eller Google Play (for Android). 

 

6. Legitimer deg og bestill BankID

Dersom du ikke allerede har legitimert deg for eksempel i forbindelse med at du har tatt opp et boliglån hos oss, er det viktig at du går innom banken med passet ditt og legitimerer deg. Banken er pålagt å ha oppdatert legitimasjon på alle sine kunder i henhold til hvitvaskingsloven. Det er kun pass som er gyldig legitimasjon. Vil du komme innom? Sjekk filialenes åpningstider her.

Du kan bruke din BankID fra den gamle banken til du er klar for å bestille ny. Når du har legitimert deg, kan du bestille kodebrikke og opprette BankID hos oss.

 

Informasjon til kunder uten BankID:

Kunder i alder 0-18 år må etablere konto sammen med foresatte. Dette må gjøres ved personlig oppmøte i banken. Les mer om etablering av konto til barn og unge.

Dersom du er over 18 år, men ikke har BankID, må du møte personlig i banken for etablering av kundeforhold. Ved etablering av nytt kundeforhold må det fremvises gyldig pass.

Spesielt for utenlandske statsborgere:

Er du utenlandsk statsborger, må du fremvise bekreftelse på D-nummer eller norsk personnummer, i tillegg til pass.
Kunder fra land utenfor EU/EØS må også fremlegge gyldig Oppholdskort.

 

Tips og Triks:

Har du husket på disse lure tingene? 

 

1. Forfallsdato og belastningskonto:

Du kan selv endre forfallsdato på lånet ditt, og hvilken konto lånet skal trekkes fra i nett- eller mobilbank.

Du kan ikke endre forfallsdato på samme dato som lånet skal trekkes. Da må du prøve igjen neste dag, med endring fra og med kommende måned.

 

2. Flytte eller avslutte kontoer:

Skal du flytte eller avslutte kontoer i din gamle bank? Ta kontakt med kundesenteret vårt her, og vi hjelper deg med å avslutte kontoer.

 

3. Opprett sparing:

Vi ønsker å vise deg verdien av sparing. Det kan være lurt å ha en egen sparekonto til kortsiktig sparing eller uforutsette utgifter. Samtidig kan sparing over tid i aksjer og fond øke verdien av pengene dine. Har du lyst å komme i gang? 

Les om sparing på konto

Prøv vår sparekaklulator

Les om hvordan du kommer i gang med aksjer og fond

 

4. Opprette barnekonto? 

Har du barn som også trenger brukskonto eller sparekonto hos oss? Vi har valgt å gjøre våre kontoer for barn og ungdom grønne. Hva innebærer grønne barne- og ungdomsprodukter? Les mer og bestill produkter her.