Svindel og sikkerhet

Passer du på informasjonen din? Som nettbruker kan du bli utsatt for svindel og ID-tyveri. Vi anbefaler alle våre kunder å være oppmerksomme og følge bankens råd om sikkerhet.

Svindel SMS med lenke til skatteoppgjøret

Svindlerne sender SMS med lenke til skatteoppgjøret. Lenken går til en falsk nettside som er veldig lik Skatteetaten sine nettsider. Ikke klikk på lenken. Ta kontakt med oss om du mistenker svindelforsøk.

Oppdatert 24.03.22

Nyttig å vite

Det finnes mange former for svindel på nett, og dessverre er det slik at de fleste mottar svindelforsøk på enten e-post, via SMS eller via telefon. Husk at vi eller andre selskaper aldri vil be kunder om å oppgi sensitiv informasjon som personnummer, passord, kontonummer eller BanID innlogging over telefon, via linker i sms eller e-post.  

Ta kontakt med oss om du mistenker svindelforsøk. 

BankID svindel

Mange kunder mottar svindel-SMS om deres BankID. Budskapet kan variere, men de fleste skriver at det gjelder BankID, og at er sperret eller snart vil bli sperret, og at du må trykke på en lenke for å løse problemet. Ikke trykk på lenken. Vi anbefaler at du sletter meldingen så fort som mulig.

Oppgi aldri sensitiv informasjon som personnummer, passord, kontonummer eller BankID over telefon, via linker i sms eller epost.

Husk at vi eller BankID aldri vil be våre kunder om å oppgi sensitiv og personlig informasjon i usikre kanaler. 

Deepfake svindel

Teknologien utvikler seg med stormskritt, og det gjør det lettere for svindlere å utgi seg for å være noen de ikke er. Det kalles “deepfake” når bilder, video og lyd brukes til å lage en overbevisende fremstilling av at noen sier eller gjør noe de ikke har sagt eller gjort i virkeligheten.

For eksempel kan du bli presentert for en video hvor det ser ut som at en kjent person eller noen som står nær deg snakker, men i virkeligheten er ny lyd og ansiktsmimikk lagt på et gammelt klipp. Dette kan se veldig ekte ut, og gi deg feil eller farlig informasjon.

På samme måte kan stemmekopier lagres og stemmer som ikke finnes kan konstrueres. Vær derfor kritisk til telefonsamtaler som omhandler overføring av penger eller bruk av BankID, uansett hvor mye du stoler på den som ringer.

Oppussingssvindel

Dette er en form for svindel der du blir kontaktet av håndtverkere som skal hjelpe deg med småjobber hjemme. En vanlig situasjon er at så snart de starter å jobbe så oppdages større og kritiske feil som haster og som de må ha mer penger for å fikse. 

Typiske tegn på useriøse håndverkere:

  • Håndverkerne oppsøker deg på døren.
  • De tilhører ikke et etablert håndverketfima.
  • Kontrakter og tilbud uteblir. 
  • Fakturaen får du i forkant. 

Huskeregler

  • Gi aldri fra deg passord eller BanKID innlogging over telefon eller e-post.
  • Blir du kontaktet av en fremmed med et godt tilbud er det som regel svindelere.
  • Ikke send penger til mennesker du ikke kjenner. 
  • Ta kontakt med oss om du er usikker om noe er svindel.

Spørsmål og svar om svindel

Svindlere kan lure deg til å klikke på lenker eller å åpne infiserte vedlegg. Vedleggene kan angripe din PC med et virus (trojanere) som senere kan benyttes til å ta kontroll over PC-en og få tilgang til nettbanken din. Noen nettsider smitter også programvare ved besøk, så vær kritisk til hvilke nettsider du besøker.

Vi vil aldri be om at du oppgir opplysninger som passord og kontonummer over telefon, SMS eller e-post. Hvis du får beskjed om at noe haster hvis ikke stenges for eksempel "kontoen" din, er også at varseltegn på at noe ikke stemmer. Slett e-posten eller SMS-en dersom du mistenker at den er falsk.

Phishing (fisking etter personlig informasjon) er en vanlig metode for å lure deg til å gi fra deg personlig informasjon som for eksempel passord og koder til innlogging. Vær derfor forsiktig med å gjenbruke passordet ditt og sørg for å oppdatere det jevnlig. Ikke del passord eller personlig kode med andre.

Det er viktig å ha både passord og tastelås på PC, mobil og nettbrett, slik at e-post og andre tjenester ikke blir lett tilgjengelig for andre. Pass på å ikke lagre sensitiv informasjon. Det kan også være lurt å slette SMS-er mellom deg og banken.

Du bør ha installert antivirus-program som holdes jevnlig oppdatert, slik at ikke utdaterte programmer blir en inngangsport for svindlere og andre som vil inn i datamaskinen eller mobiltelefonen din.