Vi blir Vestlandets første demensvennlige bank
I dag inngår vi samarbeidsavtale med Nasjonalforeningen for folkehelsen.

Å bli en demensvennlig bedrift handler om å gjøre virksomheten mer inkluderende og forståelsesfull overfor personer med demens.
– For oss faller dette naturlig inn under vårt samfunnsansvar som lokal sparebank. Vi er opptatt av å ivareta kundene våre i alle livsfaser. Mennesker med demens, og deres pårørende, er en spesielt sårbar gruppe, sier vår administrerende direktør Lisbet K. Nærø.
– Nå blir vi bedre rustet til å hjelpe dem med banktjenester, forteller hun.
Bidrar til et mer demensvennlig samfunn
Ifølge tall fra Nasjonalforeningen fra Folkehelsen er det i overkant av 100 000 mennesker med demens i Norge i dag. Når man har demens kan hverdagslige gjøremål som å handle i butikken, eller bruke digitale tjenester bli vanskelig.
Som bank har vi et viktig ansvar for å tilby grunnleggende finansielle tjenester til alle. Det kan for eksempel handle om å få betale en regning eller overføre penger, uten hjelp av digitale løsninger.
– Når Fana Sparebank signerer en slik avtale innebærer det at banken ønsker å gjøre en innsats for et mer demensvennlig samfunn. Det handler om å bidra til at mennesker med demens kan ha god livskvalitet, og legge til rette slik at de opplever trygghet og mestring, sier Rita Tveiten, styreleder i Nasjonalforeningen for folkehelsen Hordaland.
Under singneringen av avtalen overrasket vi med en gave på 500 000 kroner, som går til fordeling blant demensforeninger i Hordaland.
– Jeg har nesten ikke ord. Det er storartet at Fana Sparebank både tar ansvar direkte i kundemøter, og vil støtte forskningen for å finne løsninger på demensgåten, sier Tveiten.

Håper flere vil bli en del av initiativet
Til stede under dagens avtalesignering var også ordfører i Bergen, Marit Warncke.
– Flere og flere rammes av demens, i stadig yngre alder. Disse skal møtes med kunnskap og forståelse i sin hverdag ute i samfunnet. At Fana Sparebank nå blir en demensvennlig bank, er et godt steg i den retningen og jeg håper at mange flere som daglig møter kunder vil bli en del av dette initiativet til Nasjonalforeningen for folkehelsen, sier Warncke.
– Banktjenester er en sentral del av hverdagen for oss alle, og det Fana Sparebank nå gjør vil utgjøre en viktig forskjell for mennesker som lever med demens, og deres pårørende, legger hun til.
Kan gjøre hverdagen enklere for mange
Nå skal bankens ansatte følge kurs fra Nasjonalforeningen for å lære mer om sykdommen, og ulike situasjoner som kan være vanskelige for mennesker med demens.
– Økt kunnskap og bevissthet om sykdommen vil gi oss bedre mulighet til å hjelpe kunder med demens med å finne gode løsninger i hverdagen, sier Nærø.
For denne kundegruppen er det blant annet viktig at banken har åpne kontorer, slik at de kan komme inn og få god hjelp til det de trenger.
Vi har også i mange år hatt en egen bankbil for å kjøre ut til kunder i lokalområdet, som ikke har mulighet for å komme til banken selv.
– Vi ser frem til å få gode råd fra Nasjonalforeningen. For oss er kundene i sentrum av alt vi gjør, og økonomisk trygghet er like viktig uansett hvor du er i livet, avslutter Nærø.