Betalinger til og fra utlandet

 

Skal du betale til utlandet, er det best og billigst å benytte nettbanken din. Det er den raskeste metoden for overføring, og du vil motta kvittering på overføringen – under Melding om betalinger – i dokumentarkivet ditt neste dag.

Venter du penger fra utlandet er det viktig å oppgi dit IBAN nummer og Bankens Swiftcode/BIC. Sortcode og routing brukes ikke i Norge.

Du finner IBAN nummeret på kontoutskriftene dine eller ved å benytte IBAN kalkulatoren her på siden.

Her finner du nyttige lenker:

BIC/SWIFT adressen til Fana Sparebank er DNBANOKK

Du finner flere tips i Ofte stilte spørsmål under.

Ofte stilte spørsmål

Til land som har innført IBAN (Alle land i Europa, samt noen flere):

  • IBAN (International Bank Account)
  • BIC/SWIFT
  • Mottakers navn og adresse
  • Betalingsdetaljer (hva beløpet gjelder). Engelsk tekst.

Adresse er obligatorisk, vennligst kontakt mottaker for riktig adresse.

USA:

Kontonummer 
Bankkode (FW, ABA eller Routing) 9 siffer
SWIFT-kode


Canada:

Kontonummer 
Bankkode (Transit og Bankcode) 9 siffer
SWIFT-kode


Australia:

Kontonummer 
Bankkode (BSB) 6 siffer
SWIFT-kode


Sør-Afrika:

Kontonummer 
Bankkode (ZA) 6 siffer
SWIFT-kode


Ved betalinger til Kina:

Mottakers navn må være stavet helt riktig. 

Vær obs på at kontonavn («account name») kan være forskjellig fra fakturanavn.

Husk: Det er alltid «account name» som gjelder. 

Fakturavaluta må ikke endres. Har du fått en faktura pålydende 150 EUR, skal du overføre 150 EUR. Til privatpersoner kan du sende i landets valuta, hvis dette er mulig. USD til USA, GBP til England eller EUR til land som har innført Euro osv.

Ved registrering av betalinger i nettbank, vær obs på valget «overføringsvaluta». Vi har opplevd at noen av våre kunder misforstår dette feltet, og velger NOK som «overføringsvaluta».

Når man velger NOK, sendes det NOK til mottakers bank, som veksler beløpet til landets valuta (for eksempel EUR). Da oppstår det en differanse mellom beløpet man ønsket å sende og beløpet som krediteres mottakers konto. 

 

Her er et eksempel: 

Per skal overføre 500 EUR til en mottaker i Spania.

Han registrerer betalingen slik:

Velg valuta: 500 EUR

Overføringsvaluta: NOK 

Systemet regner om til NOK og sender 5064,25 NOK (kurs 10,1285)

Spansk bank mottar 5064,25 NOK, regner om til 496 EUR, og krediterer mottakers konto.

Dermed mangler 4 EUR på denne betalingen.

Her er riktig måte å registrere betalingen på:

Velg valuta: 500 EUR

Overføringsvaluta: EUR 

Spansk bank mottar 500 EUR og krediterer mottakers konto.

Omkostninger

  • Det er normalt omkostninger både hos avsenderbank og hos mottakerbank. Noen ganger vil det også påløpe omkostninger til formidlende banker i tillegg.
  • Standard for betaling i EØS-området er delte omkostninger.
  • For andre betalinger anbefaler vi at du velger alternativet: Avsender betaler kun omkostninger i Norge.

  • Betalinger til EØS-land tar normalt 1–5 bankdager.
  • Betalinger til øvrige land tar normalt 2–8 bankdager, men kan til enkelte regioner (Sør-Amerika, Asia, Afrika) ta lenger tid.
  • Mottakers konto vil normalt krediteres innen 1 bankdag etter at mottakerbanken har mottatt betalingen.
  • Betalinger som blir registrert i helger og ved «Bank Holidays», utføres første virkedag etter helg/helligdag. 

IBAN (International Bank Account), som du finner ved hjelp av IBAN kalkulatoren, og BIC/SWIFT: DNBANOKK, som er DNB sin SWIFT-kode.

Da kan du oppgi BIC: FANANOB1

Kontakt oss. Vi kan prøve å kansellere betalingen, men kan dessverre ikke garantere at vi får beløpet i retur. Tjenesten er gebyrbelagt (både hos oss og i mottakers bank). Se prisliste. 

Du finner kvittering/debetoppgave i nettbanken din dagen etter at betalingen er behandlet. Du finner den under Melding om betalinger i Dokumentarkivet.

Du kan finne debetoppgave/kvittering i nettbankens dokumentarkiv, og sende den eller oppgi betalingsreferanse til mottaker.

Vi kan prøve å etterlyse betalingen. Tjenesten er gebyrbelagt (både hos oss og i mottakers bank). Se prisliste her

Noen ganger vil penger bli returnert til avsenders konto. Vi oppgir alltid informasjonen vi har mottatt fra mottakerbank; for eksempel mottakers navn er feil, konto er stengt, avvist av mottakerbank eller feil betalingsdetaljer. Beløpet kan ikke sendes på nytt med de samme opplysningene.

Vi kan prøve å kansellere betalingen, men kan dessverre ikke garantere at beløpet blir returnert.

Det er mye svindel på nettet, og det kan være vanskelig/umulig å få tilbakeført midler som er overført til useriøse aktører. Vi vil anbefale deg å ta visse forhåndsregler:

  • Dobbeltsjekk per telefon dersom du har fått oppgitt betalingsinformasjon på e-post eller en nettside. E-post og nettsider kan forfalskes/hackes.
  • Sjekk om oppgitt epostadresse/webadresse ser riktig ut.
  • Søk på nettet etter andres erfaringer og sjekk om butikken ligger i svindellisten til Forbrukertilsynet her.
  • Ikke la andres betalinger gå via din konto. Da utsetter du deg for å bli svindlet eller å bli innblandet i straffbare forhold.
  • Vær forsiktig med forskuddsbetaling.
  • Husk at når betalingen er sendt, kan det være for sent å angre. Betalingen skjer umiddelbart, og selv om banken kan prøve å kansellere betalingen, er det dessverre ingen garanti for at vi lykkes med det, og store beløp kan fort være tapt. 

Ikke utfør en betaling dersom:

  • Pengene skal til personer du ikke kjenner godt eller kan bekrefte identiteten til, f.eks. bekjentskaper på nettet.
  • Andre ber deg sende penger da de selv har problemer med å gjennomføre transaksjonen.
  • Du må sende penger for å motta arv, gevinst osv.
  • Du blir bedt om å sende penger når du selger noe.
  • Du har mottatt et «lukrativt» investeringstilbud fra utlandet pr. telefon, e-post eller via bekjentskaper på nettet. Alle aktører som tilbyr investeringstjenester i Norge, skal ha konsesjon i Norge. Dette kan sjekkes i Finanstilsynets Virksomhetsregister.