Sikkerhet på nett

Passer du på informasjonen din? Som nettbruker kan du bli utsatt for svindel og ID-tyveri. Vi anbefaler alle våre kunder til å være oppmerksomme og følge bankens råd om sikkerhet.

BankID svindel på SMS

Mange av våre kunder er forsøkt utsatt for BankID SMS-svindel. Budskapet kan variere, men de fleste skriver at det gjelder BankID, og at den vil bli sperret eller snart vil bli sperret, og at du må trykke på en lenke for å løse problemet. Ikke trykk på lenken. Vi anbefaler at du sletter meldingen så fort som mulig. Les mer om svindel og ID-tyveri under.

Publisert: 29. juli 2021

Svindel og ID-tyveri

Svindlere kan lure deg til å klikke på lenker eller å åpne infiserte vedlegg. Vedleggene kan angripe din PC med et virus (trojanere) som senere kan benyttes til å ta kontroll over PC-en og få tilgang til nettbanken din. Noen nettsider smitter også programvare ved besøk, så vær kritisk til hvilke nettsider du besøker.

Vi vil aldri be om at du oppgir opplysninger som passord og kontonummer over telefon, SMS eller e-post. Hvis du får beskjed om at noe haster hvis ikke stenges for eksempel "kontoen" din, er også at varseltegn på at noe ikke stemmer. Slett e-posten eller SMS-en dersom du mistenker at den er falsk.

Phishing (fisking etter personlig informasjon) er en vanlig metode for å lure deg til å gi fra deg personlig informasjon som for eksempel passord og koder til innlogging. Vær derfor forsiktig med å gjenbruke passordet ditt og sørg for å oppdatere det jevnlig. Ikke del passord eller personlig kode med andre.

Det er viktig å ha både passord og tastelås på PC, mobil og nettbrett, slik at e-post og andre tjenester ikke blir lett tilgjengelig for andre. Pass på å ikke lagre sensitiv informasjon. Det kan også være lurt å slette SMS-er mellom deg og banken.

Du bør ha installert antivirus-program som holdes jevnlig oppdatert, slik at ikke utdaterte programmer blir en inngangsport for svindlere og andre som vil inn i datamaskinen eller mobiltelefonen din.