Slik unngår du å bli utsatt for ID-tyveri og svindel på nett
Internett har blitt et viktig verktøy i livene våre, og vi bruker det til stadig nye ting. Alt fra å snakke med venner og kjente, til å betale varer og tjenester, og signere avtaler og dokumenter. Derfor er det viktig at vi tar nettvett på alvor slik at vi kan bruke internettet på en trygg måte og forhindre for eksempel ID-tyveri eller svindel.
Din BankID er bare din
Du som mange andre, bruker BankID til trygg innlogging og digital signering av avtaler og dokumenter. Tjenesten har det høyeste sikkerhetsnivået i Norge. For å få BankID må man identifisere seg med pass i banken. Det gjør at de ulike tjenestene som bruker BankID kan være sikre på at du er den du utgir deg for å være – samtidig som du kan stole på at dine private data ikke kommer på avveie.
Slik sikrer du BankID-en din
Du behøver ikke et milelangt passord, eller å stadig skifte det ut. Så lenge du følger disse enkle stegene, skal BankID-en din være trygg:
- Ikke del BankID-passordet ditt med andre, selv ikke familiemedlemmer eller andre du stoler på. Det er ditt helt personlige passord.
- Bruk et unikt passord, som du ikke bruker andre steder.
- Bytt passord om du tror at noen har tilgang til passordet ditt.
- Si ifra til banken din om du mistenker ID-tyveri.
Kontakt kundesenteret vårt her
Så enkelt bytter du BankID-passord
Hvis du mistenker at noen har fått tilgang til passordet ditt, bør du endre det så raskt som mulig. Du kan lage nytt passord når du logger inn på et nettsted med BankID-en din. Trykk på menyen i BankID-ruten etter at du har tastet engangskode, og velg deretter «endre passord».
Ønsker du å hjelpe andre med å betale regninger?
Om du ønsker å hjelpe til med regningsbetaling, bør du bli disponent. Da får du tilgang til bankkontoen til den du ønsker å hjelpe, gjennom din egen nettbank. Kontoeier kan oppnevne én eller flere disponenter i nettbanken. Alternativt kan du sitte sammen med den du ønsker å hjelpe. Den som eier BankID-en kan logge inn og taste passordet sitt, uten at du ser det, mens du veileder.
Unngå å bli utsatt for ID-tyveri
Du kan selv gjøre noen grep for å sikre deg mot at noen stjeler identiteten din. Det er viktig å oppdage ID-tyveri så raskt som mulig for å begrense skaden. Vær våken for signaler som tyder på at du er utsatt for ID-tyveri.
Tips for å unngå ID-tyveri
- Aldri oppgi personlig informasjon til ukjente over Internett, på telefon eller e-post uten at det er du selv som har initiert det.
- Klikk aldri på linker i e-post for å legge inn personinformasjon på siden du kommer til.
- Legg aldri igjen personinformasjon hos bedrifter du ikke vet nok om.
- Sikre dine kontoer for e-post og nettsamfunn med totrinns-pålogging der det er mulig, eventuelt med sikkerhetsspørsmål og alternativ e-postadresse.
- Forbindelsen bør være kryptert når du skal legge inn persondata, som for eksempel kredittkortnummer, navn og e-post adresse. Dette sjekker du ved å trykke oppe i adressefeltet, og se om URL-adressen begynner med https://. Hvis den gjør det, er forbindelsen kryptert. Men hvis den begynner med http://, uten “s”, så er forbindelsen ikke kryptert.
- Bruk kredittkort på ferie. Våre kredittkort tilbyr beskyttelse mot identitetstyveri og kan begrense summen du vil bli ansvarlig for å betale i forbindelse med et misbruk. Debetkort tilbyr ikke denne beskyttelsen, og fungerer slik at beløpet trekkes umiddelbart fra din konto. Dette gjør at gjerningspersonen kan tømme bankkontoen din helt før du oppdager noe mistenkelig.
Les mer om vårt kredittkort her
Faresignal for ID-tyveri
- Du mottar regninger for produkter du selv ikke har bestilt.
- Faktura for kredittkort inneholder ukjente transaksjoner.
- Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om det.
- Du mottar varsel om adresseendring.
- Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjennomført.
- Du mottar gjenpartsbrev etter kredittsjekk uten selv å ha initiert det.
- Kontroller nøye hvis du får adressert post du ikke forstår grunnlaget for, for eksempel en faktura, et avtaleforslag, osv.
- Kontroller kontoutskrifter fra dine bankkonti, og si fra til banken om det er ukjente transaksjoner.
Unngå å bli utsatt for svindel
Svindelforsøk kommer i mange former, og det er ikke alltid lett å oppdage at noen forsøker å lure deg. Du kan faktisk bli utsatt for svindel via SMS, telefon, e-post, apper og nettsider.
Tips for å unngå svindel
- Vær kritisk til e-poster eller SMS-er du mottar. Ikke klikk på lenker, og søk heller selv opp hjemmesiden til den du mottar henvendelsen fra.
- Ikke la andres betalinger gå via din konto. Da utsetter du deg for å bli svindlet eller å bli innblandet i straffbare forhold.
- Høres et tilbud for godt ut til å være sant, er det som oftest det.
Ikke send penger hvis:
- Pengene skal til personer du ikke kjenner godt eller kan bekrefte identiteten til, for eksempel bekjentskaper på nettet.
- Du har mottatt et «lukrativt» investeringstilbud fra utlandet per telefon, e-post eller via bekjentskaper på nettet.
- Du må sende penger for å motta arv, gevinst, osv.
Hva gjør du dersom du har blitt utsatt for svindel eller ID-tyveri?
Om uhellet skulle være ute, kontakt oss så fort som mulig. Vi hjelper deg med å stenge kontoer og gir deg tips til hva du bør gjøre videre dersom du har blitt utsatt for ID-tyveri eller svindel. I tillegg bør du alltid anmelde ID-tyveri og svindel til politiet. Husk å ta med dokumentasjon som du kan legge ved i saken. Er du kunde i andre banker eller kredittselskaper? Da bør du også kontakte disse.