Nettbank

I nettbanken får du full oversikt over økonomien din, samtidig som du helt selv kan bestille og ta i bruk alle våre tjenester. Enten du skal betale regninger, opprettet kontoer, søke boliglån eller bestille nye produkter. Enkelt for deg, og for oss.
Nettbanken har ingen faste kostnader, og kan også opprettes helt gebyrfritt.

Opprett nettbank

Trenger du hjelp med nettbank eller bankID? Bankbilen kjører gjerne hjem til deg for å hjelpe.

dame foran pc.png
Bilde av Helge

Helge Årvoll

Kundebehandler

901 88 844
E-post

Ofte stilte spørsmål om konto og betalinger

IBAN-nummer er ditt internasjonale kontonummer som du oppgir når du skal motta penger fra utlandet. Bruk vår IBAN-kalkulator for å finne ditt IBAN-nummer.

Har du nettopp vært på butikken eller brukt kortet ditt på nettet, vil pengene bli trukket fra din konto med en gang og beløpet vil ligge som reservert i en periode på 1-6 dager før det blir bokført. Disponibel saldo viser hva du har på konto til enhver tid og er alltid oppdatert, også med reserverte transaksjoner.

Ring døgnåpen sperretjeneste på 915 08989 for å få kortet ditt sperret. Kortet kan også sperres i nett- eller mobilbanken under ‘Mine kort’ i menyen. Det er viktig at du snarest tar kontakt med banken for å få hjelp til å undersøke hva som har skjedd. Vi kan også hjelpe deg med å sperre kortet ditt.

Gå til meny i nettbanken og velg ‘Avtalegiro og eFaktura’ under menypunktet ‘Betalingsavtaler’. Klikk så på ‘Forslag til avtaler’ eller ‘Søk etter tilbyder’. Her vil du få opp forslag til tilbydere eller du kan søke etter tilbyder manuelt. Klikk på tilbyderen og velg ‘Opprett eFaktura’. Du må fylle ut en eFakturareferanse og den kan du finne på tidligere regninger eller ved å kontakte betalingsmottaker.

Dersom mottaker har konto i en annen bank kan det ta opp til 1 virkedag før pengene er på konto. Hvis du benytter deg av straksbetaling vil pengene komme på mottakers konto med en gang. Skal du kjøpe bil privat for eksempel, kan det være greit at mottaker får pengene med en gang.

Kontoutskriftene finner du i arkivet i nettbanken. Gå til nettbanken og velg ‘Arkiv’. Under dokumenttype velger du kontoutskrift. Du kan søke inntil 1 år per søk, men arkivet strekker seg 10 år tilbake i tid.

Gå til menyen i nett- eller mobilbanken og velg ‘Betalinger til forfall’. Klikk på den betalingen du ønsker å endre på og klikk ‘Endre’. Når du har endret datoen klikker du på ‘Oppdater betaling’.

Ofte stilte spørsmål BankID og BankID på mobil

Logg inn i nettbanken din med kodebrikke fra Fana Sparebank og velg ‘Bestill BankID på mobil’ i menyen. Følg så videre anvisning. Du må være legitimert med pass i banken for å bestille BankID.

Aldersgrense for BankID er 13 år. Er du under 18 år, må imidlertid dine foreldre signere på at at du kan få BankID. Dette krever at også dine foreldre har BankID. Be en av foreldrene dine ta kontakt med oss, så hjelper vi. Vær oppmerksom på at du må være legitimert med pass med RFID i banken for å kunne bestille BankID.

Nedenfor har vi en liste over de vanligste feilkodene, får du en annen feilkode enn de nevnte nedenfor kan du ta kontakt med oss.

BID 2033 – Der ser ut til at internettet ditt er ustabilt eller at nettleseren din er treg. Lukk nettleseren, start på nytt og prøv igjen. Det kan også hjelpe å slå av og på modemet/trådløs ruter før du prøver på nytt.

BID 1439 – Din BankID er sperret. Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.


C161 – Sjekk at du har tastet riktig mobilnummer og fødselsdato og at du har aktivert BankID på mobil.

C167 – Din BankID på mobil er sperret. Har du endret på mobilabonnementet ditt eller kanskje byttet SIM-kort? Logg deg inn i nettbanken med kodebrikke og bestill BankID på mobil på nytt.

C325 – Feil/ustabil tjeneste hos mobiloperatøren din. Løsning: Forsøk igjen senere.

Har du BankID fra Fana Sparebank kan du ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.

Har du ikke kodebrikken din tilgjengelig kan du benytte BankID på mobil som en erstatning for kodebrikke når du signerer dokumenter. Du må imidlertid ha vanlig BankID aktivert og du må taste ditt personlige passord til slutt. Dette er en tjeneste Fana Sparebank og en rekke andre banker tilbyr.