Oppdatering av kundeinformasjon

I løpet av kort tid vil du som kunde hos oss motta et skjema for oppdatering av kundeinformasjon, dette gjøres i et kundeerklæringsskjema. Bankene i Norge er lovpålagt å innhente og oppdatere informasjon løpende om alle kundene våre. Dette gjelder både for privatpersoner, bedrifter, lag og organisasjoner.

Nettbank

I nettbanken får du full oversikt over økonomien din, samtidig som du helt selv kan bestille og ta i bruk alle våre tjenester. Enten du skal betale regninger, opprettet kontoer, søke boliglån eller bestille nye produkter. Enkelt for deg, og for oss.
Nettbanken har ingen faste kostnader, og kan også opprettes helt gebyrfritt.

Opprett nettbank

Trenger du hjelp med nettbank eller bankID? Bankbilen kjører gjerne hjem til deg for å hjelpe.

dame med pc

Ofte stilte spørsmål om konto og betalinger

IBAN-nummer er ditt internasjonale kontonummer som du oppgir når du skal motta penger fra utlandet. Bruk vår IBAN-kalkulator for å finne ditt IBAN-nummer.

Har du nettopp vært på butikken eller brukt kortet ditt på nettet, vil pengene bli trukket fra din konto med en gang og beløpet vil ligge som reservert i en periode på 1-6 dager før det blir bokført. Disponibel saldo viser hva du har på konto til enhver tid og er alltid oppdatert, også med reserverte transaksjoner.

Ring døgnåpen sperretjeneste på 915 08989 for å få kortet ditt sperret. Kortet kan også sperres i nett- eller mobilbanken under ‘Mine kort’ i menyen. Det er viktig at du snarest tar kontakt med banken for å få hjelp til å undersøke hva som har skjedd. Vi kan også hjelpe deg med å sperre kortet ditt.

Gå til meny i nettbanken og velg ‘Avtalegiro og eFaktura’ under menypunktet ‘Betalingsavtaler’. Klikk så på ‘Forslag til avtaler’ eller ‘Søk etter tilbyder’. Her vil du få opp forslag til tilbydere eller du kan søke etter tilbyder manuelt. Klikk på tilbyderen og velg ‘Opprett eFaktura’. Du må fylle ut en eFakturareferanse og den kan du finne på tidligere regninger eller ved å kontakte betalingsmottaker.

Dersom mottaker har konto i en annen bank kan det ta opp til 1 virkedag før pengene er på konto. 

Kontoutskriftene finner du i arkivet i nettbanken. Gå til nettbanken og velg ‘Arkiv’. Under dokumenttype velger du kontoutskrift. Du kan søke inntil 1 år per søk, men arkivet strekker seg 10 år tilbake i tid.

Gå til menyen i nett- eller mobilbanken og velg ‘Betalinger til forfall’. Klikk på den betalingen du ønsker å endre på og klikk ‘Endre’. Når du har endret datoen klikker du på ‘Oppdater betaling’.

Ofte stilte spørsmål om BankID

Aldersgrense for BankID er 13 år. Er du under 18 år, må imidlertid dine foreldre signere på at at du kan få BankID. Dette krever at også dine foreldre har BankID. Be en av foreldrene dine ta kontakt med oss, så hjelper vi. Vær oppmerksom på at du må være legitimert med pass med RFID i banken for å kunne bestille BankID.

Nedenfor har vi en liste over de vanligste feilkodene, får du en annen feilkode enn de nevnte nedenfor kan du ta kontakt med oss.

BID 2033 – Der ser ut til at internettet ditt er ustabilt eller at nettleseren din er treg. Lukk nettleseren, start på nytt og prøv igjen. Det kan også hjelpe å slå av og på modemet/trådløs ruter før du prøver på nytt.

BID 1439 – Din BankID er sperret. Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.


C161 – Sjekk at du har tastet riktig mobilnummer og fødselsdato og at du har aktivert BankID på mobil.

C167 – Din BankID på mobil er sperret. Har du endret på mobilabonnementet ditt eller kanskje byttet SIM-kort? Logg deg inn i nettbanken med kodebrikke og bestill BankID på mobil på nytt.

C325 – Feil/ustabil tjeneste hos mobiloperatøren din. Løsning: Forsøk igjen senere.

Har du BankID fra Fana Sparebank kan du ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.

Har du ikke kodebrikken din tilgjengelig kan du benytte BankID på mobil som en erstatning for kodebrikke når du signerer dokumenter. Du må imidlertid ha vanlig BankID aktivert og du må taste ditt personlige passord til slutt. Dette er en tjeneste Fana Sparebank og en rekke andre banker tilbyr.

Appen for BankID kan beskrives som en digital kodebrikke som brukes i stedet for den fysiske brikken, når du skal logge inn eller signere dokumenter digitalt. I stedet for å taste inn engangskode, mottar du et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i appen. Når du har gjort dette går du tilbake til nettsiden for å fullføre identifiseringen med ditt personlige passord.

Appen må først aktiveres. Deretter kan du velge alternativet BankID når du logger inn eller skal betale. Selv om appen er på mobilen, skal du ikke velge alternativet BankID på mobil.

Hvis noe skulle gå galt kan du selv bytte metode for innlogging. Klikk på Velg annen BankID under feltet med engangskode. Velg BankID-app i listen og trykk deg videre. Da vil vinduet endre seg til BankID-app og be deg følge instruksene på mobilen din

Passordet gjør identifiseringen enda mer sikker, fordi det er bare du som kan ditt personlige passord. Aldri oppgi ditt personlige passord til andre.

Da har du mest sannsynlig slått av varslinger på mobilen din. Åpne appen og slå på varslinger ved å trykke på feilmeldingen som ligger synlig på hjemskjermen. Da får du en snarvei inn i appen hver gang du skal godkjenne en identifisering. 

Foreløpig er det kun personer med BankID fra enkelte banker som kan bruke BankID-appen. Hvis du får denne meldingen: «Du kan dessverre ikke aktivere appen. Din BankID er utstedt fra en bank som ikke støtter app som kodebrikke.», så betyr det bare at banken din ikke er helt klar til å bytte til digital kodebrikke enda. Vi jobber med å få flere banker med på laget. Er du usikker på hvilken bank du har BankID fra kan du logge inn på Min BankID.

Etter du har godkjent en forespørsel i BankID-appen, må du selv gå tilbake til nettleseren eller appen du forsøker å logge inn i, for å fullføre identifiseringen med ditt personlig passord.

Hvis du har gått tilbake til nettleseren og du fortsatt opplever å ikke komme videre, kan det ha oppstått en feil. Hvis det finnes en feilmelding, er det fint om du merker deg den og kontakter kundeservice i banken din.

Apper er faktisk enda sikrere enn den fysiske kodebrikken, fordi du i tillegg kan beskytte mobilen din med en kode som bare du kjenner til. App som kodebrikke er altså litt tryggere og mye enklere.

BankID, med både fysisk eller digital kodebrikke oppfyller sikkerhetsnivå 4, som er det strengeste sikkerhetskravet for digital identifisering i Europa.

Ja, det er helt gratis å bruke app som kodebrikke når du logger deg inn eller signerer med BankID.

Da må du logge inn med BankID for å aktivere appen på nytt.

Nei, dessverre. BankID-appen er foreløpig kun et alternativ til din eksisterende kodebrikke fra banken din. Du må ha den i tilfelle du har behov for å laste ned appen på en ny telefon. Da trenger du nemlig å logge inn med BankID for å aktivere appen på nytt. Men vi jobber med å forenkle BankID, slik at du i fremtiden ikke vil trenge kodebrikken.

BankID:
Med BankID identifiserer du deg ved å bruke fødselsnummer sammen med en kodebrikke og ditt personlige passord. Hvis din BankID sperres eller du får nytt SIM-kort, er det kodebrikken du bruker for å logge inn. Noen eDokumenter krever også kodebrikke for å signeres digitalt.

BankID på mobil:
Dette alternativet fases nå ut til fordel for BankID sin app som du laster ned på mobilen. Etter 1. september 2022 kan du ikke lenger bestille ny BankID på mobil.

BankID-app:
Appen kan beskrives som en digital kodebrikke som brukes i stedet for den fysiske brikken, når du skal logge inn eller signere dokumenter digitalt.

I stedet for å taste inn engangskode, mottar du et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i appen. Når du har gjort dette går du tilbake til nettsiden for å fullføre identifiseringen med ditt personlige passord.

Fordeler med BankID-app:

• Digital bruk av BankID
• Økt sikkerhet mot svindel
• Brukervennlig løsning