BankID og BankID på mobil

Med BankID kan du enkelt, elektronisk og sikkert identifisere deg på nett. Du kan raskt logge deg inn i våre tjenester, og signere avtaler og dokumenter fra banken. For å få BankID må du være over 13 år, og møte opp i banken med gyldig pass.

Du kan bruke BankID på tvers av banker og tjenester, og du kan logge inn med BankID på mobil fra en annen bank hos oss.

Er du under 18 år og vil ha BankID må vi ha samtykke fra foreldre eller verge. Fyll ut kontaktskjemaet nedenfor, så tar vi kontakt innen kort tid.

familie foran pc.png
Bilde av Heidi

Heidi Herland

Kunderådgiver

917 25 275 / 55 61 95 67
E-post

BankID-app, din nye digitale kodebrikke

Nå kan du ta i bruk BankID-app på mobil. Appen erstatter kodebrikken ved pålogging eller signering med BankID. 

Gjennom den nye BankID appen kan du legitimere deg og signere avtaler digitalt, like trygt som ved bruk av kodebrikke. 

Obs! Enn så lenge, husk å ta vare på kodebrikken din. Du kan få behov for den fysiske brikken ved reaktivering av BankID-appen, eller hvis du mangler mobilen. 

Fordeler med BankID-app:

  • Digital bruk av BankID 
  • Økt sikkerhet mot svindel
  • Brukervennlig løsning

Slik kommer du i gang med BankID-appen:

  • Last ned appen som heter BankID, for iPhone  eller Android. Du må ha iOS 11/ Android 6 eller nyere versjoner.
  • Aktiver appen med en annen form for BankID (f.eks. BankID på mobil, eller ved hjelp av kodebrikken).
  • Slå på varslinger. Tillater du varslinger får du en snarvei inn i appen hver gang du bruker BankID.
  • Appen er klar til bruk.

 

Slik oppretter du BankID og BankID på mobil

BankID

  1. Ta med gyldig pass til et av våre kontorer.
  2. Logg inn i nettbanken, og opprett BankID.

BankID på mobil

  1. Har du allerede BankID fra Fana Sparebank, logger du inn i nettbanken og bestiller BankID på mobil.
  2. Aktiver og velg PIN-kode.

 

Bestilling BankID for barn

Ofte stilte spørsmål BankID og BankID på mobil

Logg inn i nettbanken din med kodebrikke fra Fana Sparebank og velg ‘Bestill BankID på mobil’ i menyen. Følg så videre anvisning. Du må være legitimert med pass i banken for å bestille BankID.

Aldersgrense for BankID er 13 år. Er du under 18 år, må imidlertid dine foreldre signere på at at du kan få BankID. Dette krever at også dine foreldre har BankID. Be en av foreldrene dine ta kontakt med oss, så hjelper vi. Vær oppmerksom på at du må være legitimert med pass med RFID i banken for å kunne bestille BankID.

Nedenfor har vi en liste over de vanligste feilkodene, får du en annen feilkode enn de nevnte nedenfor kan du ta kontakt med oss.

BID 2033 – Der ser ut til at internettet ditt er ustabilt eller at nettleseren din er treg. Lukk nettleseren, start på nytt og prøv igjen. Det kan også hjelpe å slå av og på modemet/trådløs ruter før du prøver på nytt.

BID 1439 – Din BankID er sperret. Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.


C161 – Sjekk at du har tastet riktig mobilnummer og fødselsdato og at du har aktivert BankID på mobil.

C167 – Din BankID på mobil er sperret. Har du endret på mobilabonnementet ditt eller kanskje byttet SIM-kort? Logg deg inn i nettbanken med kodebrikke og bestill BankID på mobil på nytt.

C325 – Feil/ustabil tjeneste hos mobiloperatøren din. Løsning: Forsøk igjen senere.

Har du BankID fra Fana Sparebank kan du ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.

Har du ikke kodebrikken din tilgjengelig kan du benytte BankID på mobil som en erstatning for kodebrikke når du signerer dokumenter. Du må imidlertid ha vanlig BankID aktivert og du må taste ditt personlige passord til slutt. Dette er en tjeneste Fana Sparebank og en rekke andre banker tilbyr.

Appen for BankID kan beskrives som en digital kodebrikke som brukes i stedet for den fysiske brikken, når du skal logge inn eller signere dokumenter digitalt. I stedet for å taste inn engangskode, mottar du et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i appen. Når du har gjort dette går du tilbake til nettsiden for å fullføre identifiseringen med ditt personlige passord.

Appen må først aktiveres. Deretter kan du velge alternativet BankID når du logger inn eller skal betale. Selv om appen er på mobilen, skal du ikke velge alternativet BankID på mobil.

Hvis noe skulle gå galt kan du selv bytte metode for innlogging. Klikk på Velg annen BankID under feltet med engangskode. Velg BankID-app i listen og trykk deg videre. Da vil vinduet endre seg til BankID-app og be deg følge instruksene på mobilen din

Passordet gjør identifiseringen enda mer sikker, fordi det er bare du som kan ditt personlige passord. Aldri oppgi ditt personlige passord til andre.

Da har du mest sannsynlig slått av varslinger på mobilen din. Åpne appen og slå på varslinger ved å trykke på feilmeldingen som ligger synlig på hjemskjermen. Da får du en snarvei inn i appen hver gang du skal godkjenne en identifisering. 

Foreløpig er det kun personer med BankID fra enkelte banker som kan bruke BankID-appen. Hvis du får denne meldingen: «Du kan dessverre ikke aktivere appen. Din BankID er utstedt fra en bank som ikke støtter app som kodebrikke.», så betyr det bare at banken din ikke er helt klar til å bytte til digital kodebrikke enda. Vi jobber med å få flere banker med på laget. Er du usikker på hvilken bank du har BankID fra kan du logge inn på Min BankID.

Etter du har godkjent en forespørsel i BankID-appen, må du selv gå tilbake til nettleseren eller appen du forsøker å logge inn i, for å fullføre identifiseringen med ditt personlig passord.

Hvis du har gått tilbake til nettleseren og du fortsatt opplever å ikke komme videre, kan det ha oppstått en feil. Hvis det finnes en feilmelding, er det fint om du merker deg den og kontakter kundeservice i banken din.

Apper er faktisk enda sikrere enn den fysiske kodebrikken, fordi du i tillegg kan beskytte mobilen din med en kode som bare du kjenner til. App som kodebrikke er altså litt tryggere og mye enklere.

BankID, med både fysisk eller digital kodebrikke oppfyller sikkerhetsnivå 4, som er det strengeste sikkerhetskravet for digital identifisering i Europa.

Ja, det er helt gratis å bruke app som kodebrikke når du logger deg inn eller signerer med BankID.

Da må du logge inn med BankID for å aktivere appen på nytt.

Nei, dessverre. BankID-appen er foreløpig kun et alternativ til din eksisterende kodebrikke fra banken din. Du må ha den i tilfelle du har behov for å laste ned appen på en ny telefon. Da trenger du nemlig å logge inn med BankID for å aktivere appen på nytt. Men vi jobber med å forenkle BankID, slik at du i fremtiden ikke vil trenge kodebrikken.