BankID og BankID på mobil

Med BankID kan du enkelt, elektronisk og sikkert identifisere deg på nett. Da kan du raskt logge deg inn i våre tjenester, og signere avtaler og dokumenter fra banken. For å få BankID må du være over 13 år, og møte opp i banken med gyldig pass.

Du kan bruke BankID på tvers av banker og tjenester, og du kan logge inn med BankID på mobil fra en annen bank hos oss.

Er du under 18 år og vil ha BankID må vi ha samtykke fra foreldre eller verge. Fyll ut kontaktskjemaet nedenfor, så tar vi kontakt innen kort tid.

familie foran pc.png
Bilde av Bente Sjøvoll

Bente Sjøvoll Blindheim

Kundebehandler

55 61 95 73
E-post

Slik oppretter du BankID og BankID på mobil

BankID

  1. Ta med gyldig pass til et av våre kontorer.
  2. Logg inn i nettbanken, og opprett BankID.

BankID på mobil

  1. Har du allerede BankID fra Fana Sparebank, logger du inn i nettbanken og bestiller BankID på mobil.
  2. Aktiver og velg PIN-kode.

Bestilling BankID for barn

Ofte stilte spørsmål BankID og BankID på mobil

Logg inn i nettbanken din med kodebrikke fra Fana Sparebank og velg ‘Bestill BankID på mobil’ i menyen. Følg så videre anvisning. Du må være legitimert med pass i banken for å bestille BankID.

Aldersgrense for BankID er 13 år. Er du under 18 år, må imidlertid dine foreldre signere på at at du kan få BankID. Dette krever at også dine foreldre har BankID. Be en av foreldrene dine ta kontakt med oss, så hjelper vi. Vær oppmerksom på at du må være legitimert med pass med RFID i banken for å kunne bestille BankID.

Nedenfor har vi en liste over de vanligste feilkodene, får du en annen feilkode enn de nevnte nedenfor kan du ta kontakt med oss.

BID 2033 – Der ser ut til at internettet ditt er ustabilt eller at nettleseren din er treg. Lukk nettleseren, start på nytt og prøv igjen. Det kan også hjelpe å slå av og på modemet/trådløs ruter før du prøver på nytt.

BID 1439 – Din BankID er sperret. Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.


C161 – Sjekk at du har tastet riktig mobilnummer og fødselsdato og at du har aktivert BankID på mobil.

C167 – Din BankID på mobil er sperret. Har du endret på mobilabonnementet ditt eller kanskje byttet SIM-kort? Logg deg inn i nettbanken med kodebrikke og bestill BankID på mobil på nytt.

C325 – Feil/ustabil tjeneste hos mobiloperatøren din. Løsning: Forsøk igjen senere.

Har du BankID fra Fana Sparebank kan du ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.

Har du ikke kodebrikken din tilgjengelig kan du benytte BankID på mobil som en erstatning for kodebrikke når du signerer dokumenter. Du må imidlertid ha vanlig BankID aktivert og du må taste ditt personlige passord til slutt. Dette er en tjeneste Fana Sparebank og en rekke andre banker tilbyr.